Marianne Eriksson: Ska tonåringar jobba på bordeller?

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 10:11 CEST

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Marianne Eriksson har skrivit till den tyska regeringen apropå ett besked i veckan att arbetslösa tonåringar kan komma att beredas lärlingsplatser på bordeller.

- Jag vill ha ett rakt svar från den tyska regeringen om man verkligen anser att staten ska se till att tonåringar skolas in i bordellverksamhet, säger Marianne Eriksson.

Bakgrunden är att den tyska regeringen planerar en ny lag som innebär att alla företag med minst 15 anställda ska tvingas bereda plats för lärlingar. Företag som vägrar riskerar böter. Sedan 2002 är bordeller lagliga i Tyskland, vilket innebär att de skulle omfattas av lagen. Företrädare för De Gröna ville att ett undantag skulle göras för bordeller. Men utbildningsdepartementet, som ansvarar för lagen, menar att det skulle orsaka alltför stora problem att undanta vissa branscher.

- Man måste ju fråga sig hur de tänker. Bordeller är visserligen lagliga i Tyskland, men i alla förbundsstater finns tydliga förbud mot att driva bordell i närheten av skolor och daghem. Och nu föreslår man alltså att tonåringar anställs som lärlingar på bordellerna, säger Marianne Eriksson.

”Jag ber Er därför att stilla min och mina kollegors oro genom att försäkra att förslaget inte kommer att bli verklighet.”, avslutar Marianne Eriksson brevet till den Tyska regeringen.

För mer information kontakta:
Marianne Eriksson MEP 070- 578 27 97
Annika Cullberg, politisk sekreterare 070-593 98 38