Djurens parti - officiellt konto

Marianne Thieme delar hemligheten bakom framgången för Partij voor de Dieren i Stockholm

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2018 07:34 CEST

Den 14 april håller Marianne Thieme, grundare av nederländska Partij voor de Dieren, en föreläsning i Playhouse Teater om partiets framgångsrika roll som förkämpe när det gäller djurrätt, natur och miljö. Partiet har just nu fem platser i det nationella parlamentet och uppnådde en sensationell seger i kommunvalen i mars. Det finns dessutom arton systerpartier som är aktiva världen över. Föreläsningen organiseras i samarbete med det svenska systerpartiet Djurens parti.

Partiets ordförande Thieme kommer att diskutera det nederländska partiets roll i att stimulera debatten om djurs rättigheter, både i Nederländerna och utomlands. Hon kommer även att förklara varför påverkan av politiskt beslutsfattande utgör ett viktigt instrument i att förbättra djurens, naturens och miljöns ställning.

I september är det val i Sverige, både riksdagsval och kommunval. Med sin föreläsning hoppas Thieme att få svenskarna att börja tänka på behovet av en ny slags politik – en politik som inte längre uteslutande fokuserar på människors behov, utan på planetens behov och behoven hos alla dess invånare.

Den världsberömda svenska författaren Astrid Lindgren tog också djurens parti. Hon var känd för sina ansträngningar för att skydda de svaga mot de starka. Hon motsatte sig till exempel den snabbväxande djurindustrin och kämpade för en rättvis behandling av djur. Enligt Thieme kan Sverige ta ett viktigt steg mot ett samhälle som inte längre sätter ekonomiska kortsiktiga intressen i första rummet utan som styrs av medkänsla och hållbarhet, med Lindgren som ett exempel.

Marianne Thieme: ’’Problemen med sättet på vilket vi behandlar djur är gränsöverskridande. För att kunna uppnå en positiv förändring för djuren är det viktigt att vi som kämpar för djurens rättigheter samarbetar över gränserna i hela världen.’’ I september kommer det svenska systerpartiet Djurens parti att delta i riksdagsvalet och i kommunvalen.

Föreläsningen börjar nu på lördag kl. 19.30 och är öppen för alla, men det rekommenderas att boka plats. Biljetter kan reserveras här. Besökare välkomnas med en vegansk fika.

Internationell rörelse

Sedan stiftandet av Partij voor de Dieren i Nederländerna har det vuxit fram en världsomfattande växande rörelse i politiken som arbetar för djurens, naturens och miljöns gränsöverskridande intressen. Det finns redan 19 likasinnade politiska partier i hela världen och antalet fortsätter att växa.

Djurens parti är en politisk organisation vars syfte är att kraftfullt verka för djurens intressen genom att ta politiskt mandat i alla beslutsfattande organ i Sverige och EU.

Partiet verkar för en hållbar livsstil med hänsyn till djur, miljö och hälsa.

Vår vision är ett samhälle där alla individer oavsett art har rätt till sitt eget liv och inte utnyttjas av människan.

Följ oss på: