Riksteatern

Marie Nilsson Lind turnerar med Riksteatern

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2007 09:49 CET

Riksteatern turnerar under våren med Välkommen till mitt liv 2, av och med Ainbusk-medlemmen Marie Nilsson Lind. Med berättelser och bilder ur sitt eget liv varvat med musik bjuder Marie Nilsson Lind på en personlig föreställning. Premiär i Avesta den 14 februari.

Med utgångspunkt i historier och bilder från sitt eget liv guidar Marie Nilsson Lind sin publik genom ämnen som man inte alltid talar om; depression, utbrändhet och jakten efter lycka. Till sin hjälp har hon ett piano och en overheadprojektor. I Välkommen till mitt liv 2 bjuder Marie Nilsson Lind på tillbakablickar på sin barndom och uppväxttid blandat med reflektioner kring livet som det ser ut idag. Marie Nilsson Lind förmedlar sina erfarenheter på ett sätt som är både öppenhjärtigt, sakligt och självironiskt. Föreställningen är en uppföljare till hennes mycket uppskattade Riksteaterföreläsning Välkommen till mitt liv från våren 2005.

– Det handlar om konkreta tips som lättar upp! Jag lovar, ingen kväll är den andra lik! Och i denna så kallade ”performance-upplevelse” kan vad som helst hända! Låtom oss skratta, bryta ut och bryta ihop, tillsammans! Låtom oss mötas, välkommen, åter igen, till mitt liv, säger Marie Nilsson Lind.

Marie Nilsson Lind har under drygt 20 år varit en del av Ainbusk, som textförfattare, musikkompositör, musiker och artist. Första gången Marie sjöng var dock under föreläsningen Välkommen till mitt liv. Gruppen har satt upp tio shower, turnerat runt landet flera gånger och släppt flera skivor.

I Välkommen till mitt liv 2 använder Marie Nilsson Lind sig av musik – sin egen, Nina Simone, Tom Waits, Barbro Hörberg med flera – men den största delen av föreställningen är hennes berättelse.

Mer information, turnéplan och pressbilder finns på www.riksteatern.se/press

Metta Flensburg, pressansvarig Riksteatern

Om Riksteatern

Riksteatern är en folkrörelse bestående av 212 riksteaterföreningar och 17 anslutna organisationer. Folkrörelsen arrangerar och främjar scenkonst och äger en teater, en turnerande nationalscen för alla. Riksteatern ska ge alla en möjlighet att uppleva varierad och kvalitativ scenkonst, oavsett var man bor i landet, oavsett kön, ålder, utbildning, social eller etnisk tillhörighet. Riksteatern har idag drygt 40 000 engagerade medlemmar över hela Sverige och Riksteaterrörelsen medverkar till att årligen nå en publik på över 800 000 besökare, antingen som producent eller som arrangör. Riksteatern har snart 75 års erfarenhet av att spela och arrangera i hela Sverige. Cullbergbaletten, Södra teatern och scentidningen Nummer.se är delar av Riksteatern. Vd för Riksteatern är Birgitta Englin.