Solelia Greentech AB

Marieberg första köpcentret med solladdning för elbilar

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 11:06 CEST

Idag inviger elbolaget Bixia en solcellsdriven laddstation för elfordon vid Marieberg Galleria i Örebro. Marieberg Galleria blir därmed första köpcentret i Sverige som kan erbjuda solelsladdning till sina kunder.

Laddstationen i Marieberg har levererats av Solelia Greentech och ingår i ett demonstrationsprojekt kring laddning av elfordon med solel. Projektet drivs av Solelia Greentech och genomförs tillsammans med bland andra Energimyndigheten, Uppsala universitet och Bixia.

– Laddstationen är en viktig pusselbit för elbilens framtid och för oss är det självklart att vara med och driva utvecklingen så att fler kan välja förnybar el även som fordonsbränsle. Taket är försett med solceller som omvandlar solens energi till el. Mer närproducerad och miljövänlig kan elen knappast bli, säger Tom Istgren, vd på Bixia.

Om elen från solcellerna inte räcker kan solel användas från ett konto i Solelia Greentechs system Solbanken. När det produceras mer solel än vad som används kan den istället utnyttjas i andra laddstolpar eller sättas tillbaka på kontot.

– Den här laddstationen förser bilar med normalladdning vilket gör att den fungerar för alla elbilar oavsett modell. Kunden identifierar sig enkelt genom ett sms och laddar sedan med ren sol medan man besöker köpcentret, berättar Carolina Johansson, VD på Solelia Greentech.

Marieberg Galleria är mitt uppe i ett genomgripande miljöarbete för hela Marieberg Galleria.

– Det här ligger helt rätt i tiden för oss, utifrån hur transportsituationen ser ut till och från köpcentrat, säger centrumchefen Håkan Jacobsson

Vid frågor, vänligen kontakta
Carolina Johansson
VD, Solelia Greentech AB
E-post: carolina.johansson@solelia.se

Pressbilder och mer information finns för nedladdning på www.solelia.se/press.

Solelia Greentech utvecklar och säljer solcellslösningar för elbilar. Företaget startades 2011 och har verksamhet i Uppsala och Stockholm.