Bergsala AB

Fritt för publicering

Kungsbacka 101112

Mario Kart Wii Pack den 26 november

Den 26 november i år släpper Nintendo ytterligare ett prisvärt paket för att fira att ikonen och varumärket Super Mario fyller 25 år. Paketet heter Mario Kart Wii Pack och innehåller en svart Wii, ett Mario Kart Wii, en svart Nunchuk, en svart Wii Remote Plus, ratten Wii Wheel i svart samt spelet Wii Sports. I Wii-konsolen finns även original-versionen av Donkey Kong förinstallerad, som en hyllning till Marios allra första framträdanden det vill säga innan han blev Super Mario.

Super Mario Kart var det första Mario Kart-spelet med Super Mario och det kom till Super Nintendo Entertainment System (SNES) år 1992 i Japan. Det var således sju år efter att Shigeru Miyamoto och hans team skapat Marios första äventyrsspel, Super Mario Bros., till Nintendo Entertainment System (NES). Sedan dess har det släppts sex versioner av Mario Kart till Nintendos konsoler. I varje Mario Kart har spelarna kunnat köra på banor som utspelat sig i väl valda delar från Super Mario Bros.-spelen. Mario Kart Wii har i dagsläget sålts i över 24 miljoner exemplar världen över.*

- Super Mario Kart blev en sanslös framgång när det kom till Sverige. Mario Kart-spelen har sedan dess alltid varit bland de mest populära och marknadsledande racing-spelen världen över och det senaste, Mario Kart Wii, ligger fortfarande högt på topplistorna trots att det släpptes 2008. Det säger en hel del om den spelseriens kvalitét, säger Owe Bergsten, en av Bergsalas grundare och ägare.

- Med alla dessa prisvärda paket och starka titlar som Nintendo släppt i år så ser den här julen väldigt lovande ut för alla som älskar Nintendo. Det blir helt klart en Nintendo-jul i år också, säger Owe.

Kontakta gärna patrik.johansson@bergsala.se om du har frågor om eller vill ha en bild på Mario Kart Wii Pack.

*Den globala försäljningen av spelet till och med september 2010. Siffran är Nintendos försäljning till distributörer och återförsäljare.

--•--

Nintendo Co., Ltd., Kyoto, Japan, är ett världsledande företag inom interaktiv underhållning. Fram till idag har Nintendo sålt mer än 3,5 miljarder spel och mer än 577 miljoner spelkonsoler världen över, och skapat älskade frontfigurer såsom Mario och Donkey Kong. Nintendo har också lanserat serier som The Legend of Zelda, Metroid och fenomen som Pokémon. Nintendo tillverkar och marknadsför hård- och mjukvara till Wii, Nintendo DS och Nintendo DSi.

Bergsala AB, med huvudkontor i Kungsbacka, innehar sedan 1981 generalagenturen för Nintendo på den nordiska och baltiska marknaden och är därmed Nintendos äldsta exportkund. På den danska och norska och finska marknaden hanteras försäljningen av de helägda dotterbolagen Bergsala A/S, med kontor i Köpenhamn, Bergsala AS, med kontor i Oslo och Oy Bergsala AB med kontor i Helsingfors Koncernen har ca 50 anställda och omsätter ca 1200 MSEK. För mer information om Nintendo och deras produkter, gör ett besök på www.nintendo.se