Folkpartiet

Marit Paulsen/KSLA: Dags diskutera framtidens europeiska djurskydd!: Välkommen att delta - fredag 10 september kl 9-13, KSLA, Stockholm.

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 12:15 CEST

Igår antog Europaparlamentet nya regler om djurskydd för försöksdjur. Tidigare i år antogs Marit Paulsens breda djurskyddsbetänkande som syftar till att höja nivån på skyddet för Europas djur. Och samtidigt pågår en översyn av det svenska djurskyddet. Frågan är just nu brännande aktuell.

- Hur vi behandlar våra djur säger en del också om hur vårt samhälle ser på människor. Ett gott djurskydd är bra både för Sveriges konkurrenskraft och för oss konsumenter. Därför driver jag detta i Europaparlamentet, säger Marit Paulsen, som imorgon presenterar sitt kommande arbete med djurskyddet för den svenska publiken - producentorganisationerna, konsumentorganisationerna och lantbrukets olika intressenter.

- Det är en mycket viktig utveckling som sker just nu med översynen av det svenska djurskyddet. Vi organiserar detta seminarium för att också lyfta blicken till den Europeiska nivån - Sverige är inte en isolerad ö, säger Åke Barklund, VD och akademisekreterare för KSLA.

Bland talarna på seminariet finns till exempel representanter för Europeiska Kommissionen och för europeiska konsument- och djurrättsorganisationer. Även chefsveterinär Leif Denneberg, Jordbruksverket deltar med en presentation. Det kommer att finnas tillfälle att ställa frågor till KSLA och Marit Paulsen och att diskutera vägvalen för Europa och Sverige i djurskyddsfrågan.

Vi bjuder på lunch efteråt. Seminariet är kostnadsfritt.

När? Fredag 10 september, kl 9-13
Var? KSLA, Drottninggatan 95b
Anmälan: till Magnus J Stark, magnus.stark@ksla.se
Kontakt: För frågor till Marit Paulsen - Anne Amneus, tel 073-847 0295 eller anne.amneus@liberal.se