Folkpartiet

Marit Paulsen: Ny jordbrukspolitik kan leda till bra förändringar eller farlig reglering!

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 12:42 CET

Jordbrukskommissionären Dacan Ciolos presenterade idag EU-kommissionens förslag för den nya gemensamma europeiska jordbrukspolitiken. - Dokumentet är inte svenskt men inte heller franskt, kommenterar Marit Paulsen.

Flera av de frågor som Marit drivit under året finns med. För det första, att jordbruksstöd av princip bara ska ges till "aktiva bönder", det vill säga, man ska få stöd utifrån vad man gör, inte vad man äger. För det andra finns ett tydligt fokus på det gemensamma europeiska djurskyddet. För det tredje, att prisstöd och andra marknadsåtgärder inte ska vara permanenta subventioner utan fungera som ett skyddsnät för krissituationer. Inom dessa områden har kommissionen tagit viktiga steg i rätt riktning.

Bland frågetecknen som kvarstår finns bland annat frågan om exportstöd och jordbrukspolitikens effekter på internationell handel - en diskuterad utfasning av exportstöden från 2013 nämns inte i förslaget. Även i flera andra aspekter är förslaget mycket oklart och lämnar mycket att tolka.

- Dokumentet är så luddigt att det kan leda till riktigt bra förändringar - eller till riktigt farliga regleringar. Förslaget öppnar helt klart för stora diskussioner, alla läger kan läsa in något av sin linje. Frågan är hur processen nu går. Europaparlamentet är reaktionärt och det kan gå åt fel håll mycket snabbt, varnar Marit Paulsen.

- Förslaget innehåller ett antal öppningar för att ta steg åt rätt håll, men de stegen måste också gås. Ett intensivt arbete måste nu ta fart i parlamentet och rådet. Det vi ska sikta på är de steg som är viktigast för Sveriges och Europas budget och landsbygd, avslutar Marit.

För mer information, kontakta oss gärna:
Christian Juliusson, kanslichef: +32 477 42 53 43 Susanne Lindahl, presskontakt: 0708-549063
Susanne Lindahl
Pressansvarig Folkpartiets Europaparlamentariker