Folkpartiet

Marita Aronson (fp) kräver: Skarpare insatser för utsatta barn!

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2005 08:49 CEST

- Vi vill ha en smalare och vassare anmälningsskyldighet. Den måste begränsas till att bara gälla allvarligare fall av missförhållanden för barnen, t.ex. misshandel eller sexuella övergrepp. Idag utreds bara hälften av de få anmälningar som väl görs.

Det säger Marita Aronson (fp), leg. psykolog och riksdagsledamot från Mölndal, med anledning av att sociala barn- och ungdomskommittén idag (söndag) överlämnade sitt betänkande till regeringen. Marita Aronson har varit folkpartiets representant i kommittén.

- Sekretessbestämmelserna är fortfarande ett av de största hindren för samarbetet mellan olika myndigheter. Folkpartiet har i flera år krävt att socialtjänsten ska få möjlighet att utreda missförhållanden mot barn utan att vårdnadshavaren får reda på det. Detta gäller särskilt flickor i patriarkala miljöer. En sådan viktig fråga vågade inte utredningen ta ställning till.

- Barn- och ungdomspsykiatrin fungerar inte med socialtjänsten, barnen får stå alldeles för lång tid i kö. Den nationella psykiatrisamordnaren har inte kommit med ett enda förslag trots att situationen är akut. Vänstermajoriteten i utredningen vill slå ihop socialtjänst och barnpsykiatri på fem orter i landet. Det är alldeles för tamt, säger Marita Aronson (fp).

_____________________________________________________________

Marita Aronson, Riksdagsledamot (fp), 070 - 205 60 90
Niklas Frykman, Folkpartiets riksdagskansli, 08 - 410 242 80

Bild på Marita Aronson för fri publicering finns på:

Besök Marita Aronsons hemsida:
=======================================================
Niklas Frykman
Folkpartiet liberalerna, riksdagskansliet
niklas.frykman@riksdagen.se

___________________________________

Att ställa krav i skolan är att bry sig. Ge alla barn en
läsa-skriva-räkna-garanti.