Marita Ulvskog svarar på de borgerliga partisekreterarnas brev

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2004 16:47 CEST

Stockholm den 6 oktober 2004

Sven-Otto, Johan, Urban och Jöran,

Jag tog precis emot ert brev och ett paket med bitsocker. Först måste jag säga att jag tycker det är tråkigt att ni vill göra politiskt jippo av något som handlar om demokrati och diktatur och mänskliga tragedier, i bland annat den grupp som kallas Kirunasvenskarna.

För oss socialdemokrater är detta allvar, ingen dokusåpa. Vi koncentrerar oss på sakfrågan: Att vänsterpartiet måste göra upp med sin historia.

Vi socialdemokrater är beredda att ta ansvar för det samhälle vi lever i. Vi vill utforma en politik som ger förutsättningar för ett bra liv. Samarbetet mellan socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet bygger som ni vet på en överenskommelse om 121 punkter för ett tryggare, rättvisare och grönare Sverige. När det gäller andra delar av politiken samarbetar vi inte med varken vänsterpartiet eller miljöpartiet.

För övrigt är inte vi det enda parti som samarbetar med vänsterpartiet. Ett färskt exempel på detta är centerpartiet som i veckan har kommit överens med vänsterpartiet när det gäller fortsatt avveckling av kärnkraften.

Hälsningar

Marita Ulvskog
Partisekreterare

Manuel Ferrer