SolidEngineer AB

Mark X – ny 3D printer från Markforged

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2016 10:09 CEST

Mark X är den första 3D printern någonsin som kombinerar styrka, precision, kvalitet och utseende för användning inom b l.a industri, automation, prototypframställning, robotar och sjukvårdsutrustning.

SolidEngineer har glädjen att som enda svensk återförsäljare kunna erbjuda Mark X i sitt sortiment, industrins mest kraftfulla fiber-komposit printer.

Mark X är nyheten från Markforged som med fördubblad volymkapacitet, ökad noggrannhet och laserinspektion öppnar upp för större och mer detaljerade 3D utskrifter.
Lagertjockleken blir även betydligt tunnare då den nu halveras till 50 micron. Med en ny lasermätningsteknik ”In-Process Inspection” möjliggörs även att kontinuerligt under processen bevaka toleranserna med en noggrannhet ned till 1 micron.
Printern ger möjlighet att förändra hur värdekedjan ser ut genom att på kort tid leverera fullt användbara, precisa och starka utskrifter i innovativa material – allt genom en molnbaserad mjukvaruplattform.

“We have taken a different path from most of the 3D printing industry with innovation that will create a new bottom line benefit for many manufacturers” says Greg Mark, CEO and founder. “We already had success with the breakthrough strength and light weight of continuous carbon fiber in our Mark Two printer – now we added in-process inspection for exact dimensional accuracy, high resolution beautiful surface finish, and scale to open entirely new segments of the industry to efficiencies of what printing can accomplish.”

Mark X bygger på Markforges unika printerteknik där nylon fiberarmeras och kan därmed skriva ut objekt med samma styrka som aluminium. Med Mark X tar nu Markforged ännu ett steg framåt till i kapacitet och skala för fiberarmerad printning av precisionsdetaljer. En ständig utveckling av innovativa material med hög kvalitet och styrka, låg vikt samt användarvänlighet genom kraftfull programvara förblir kärnan i Markforged utveckling. Med ny laserinspektion för ökad noggrannhet ger Mark X ingenjörer och designers möjlighet att säkerställa att printade detaljer blir exakt som förväntat. En lasersensor är fäst vid skrivhuvudet och scannar varje lager för att mäta att kritiska toleranser uppfylls.

Mark X är nu tillgänglig för beställning för den svenska marknaden med första leverans i december.

Läs mer om Mark X »

SolidEngineer levererar CAD,CAM, CAE, KBE samt PLM lösningar för att skapa och hantera produktinformation i företag. Vi hjälper våra kunder med att förbättra innovationsförmågan i en global miljö och därigenom framställa nya produkter ännu kostnadseffektivare. www.solide.se