Spendrups Bryggeri AB

Marknadsledaren Loka med ny förpackningslösning

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 13:15 CEST

Allt fler väljer vatten istället för läsk och annan dryck. Hos Spendrups Bryggeri har varumärket Loka de senaste åren löpande nått nya försäljningsframgångar, vilket resulterat i ett marknadsledarskap i såväl dagligvaruhandeln som servicehandeln. Nu lanserar Loka, som första varumärkesvatten i Sverige, ett multipack med sex stycken 50 cl-flaskor för smakerna Loka Naturell och Loka Citron.

Hälsotrenden tillsammans med ett förändrat konsumtionsbeteende har banat väg för 50 cl-flaskans framgångar. Vi dricker vatten i allt större utsträckning ”on-the-go”, när vi är på väg i bilen, på tunnelbanan, efter träningen eller när vi är ute på shoppingrunda i stan. För många är 150 cl-flaskan ett givet och praktiskt val på matbordet när man är många. Lokas nya multipack är ett perfekt sätt att bära hem flera mindre flaskor.

– Som marknadsledare är det viktigt att driva förpackningsutvecklingen framåt. Vi ser flera konsumentfördelar med Lokas multipack. Bland annat gör förpackningen det enkelt att bära hem flera 50 cl-flaskor åt gången. Med ett multipack Loka i kylen har man alltid tillgång till ett naturligt fräscht vatten, en flaska till efter träningen, en i handväskan, en till middagen o s v, säger Carina Harler, marknadschef för vatten och läsk på Spendrups Bryggeri.

På dryckesmarknaden säljs redan multi-/flerpack inom andra segment, t ex EMV-vatten (handelns egna varumärken), läsk och öl. De starka svenska vattenvarumärkena har inte tidigare lanserat den här typen av förpackningslösning. I och med multipacklanseringen av Loka Naturell och Loka Citron driver Spendrups Bryggeri förpackningsutvecklingen bland svenska varumärkesvatten.

- På andra marknader, t ex i Storbritannien och Frankrike, är det mycket vanligt med multi-/flerpack. Det känns bra att Loka är först på den svenska marknaden med att erbjuda konsumenterna ett smidigt sätt att få med sig flera mindre flaskor hem från butiken, avslutar Carina.

Loka flerpack omfattar sex 50 cl-flaskor och finns med smakerna Loka Naturell och Loka Citron. Förpackningarna finns tillgängliga i handeln från vecka 44. Priset på ett multipack Loka (6-pack) i handeln kommer att ligga på ca 37-39 kronor.

Högupplösta bilder för tryck finns på http://www.spendrups.se/press/bildarkiv - problem ring Richard Ingelsson, webbmaster, tfn. 08-672 78 32.

Vill du ha mer information om Loka kontakta:
Carina Harler, marknadschef vatten och läsk, Spendrups Bryggeri AB, tfn 0701-82 78 78 eller
Caroline Ekman, informationschef, Spendrups Bryggeri AB, tfn: 0701-82 78 30

Spendrups Bryggeri AB grundades 1897. Vi är lika engagerade och passionerade när det gäller öl nu som då. Våra varumärken är: Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi har idag 1100 medarbetare och omsätter 2 mdr. Spendrups Bryggeri AB är ett dotterbolag till Spendrup Invest AB. www.spendrups.se