Lundalogik AB

Marknadstrender inom CRM 2014

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 14:47 CET

Under 2013 har vi stött på trender som Social CRM, Crowdsourcing, Big Data och Gamification. Självklart försvinner inte dessa, utan snarare förfinas, fördjupas och genomsyrar även 2014 års trender:

1.  B2B-företagens försäljning börjar mer likna konsumentförsäljning. Vi ser att företagskunder erbjuds att testa tjänster gratis, precis som privatpersoner. Till följd av detta sker flera stora förändringar inom B2B-världen och hur tjänster och produkter konsumeras.

2.  Gartner förutspår att marknadschefer (CMO) kommer spendera mer på IT-investeringar än IT-chefen (CIO) inom 5 år. Verktyg blir enklare att utvärdera främst genom gratiskonton, och ett IT-initiativ behövs inte för att komma igång.

3.  Företag vill ha de bästa tillgängliga mjukvarorna oavsett leverantör, istället för helhetslösningar. Det innebär att allt fler mjukvaruleverantörer fokuserar på att integrera, som t ex Mailchimp som är experter på med sitt enkla API.

4.  Barton Goldenberg berättade på CRM Evolution om en serieentreprenör som var övertygad om att han endast skulle erbjuda abonnemangstjänster i sitt nästa företag, eftersom det ger kunderna jämna utgifter istället för tunga engångskostnader.

5.  Stora drakar närmar sig de små. De stora och komplexa CRM-lösningarna är för omfattande för att släppas fritt på marknaden. Exempelvis har Sugar CRM aviserat att de ska släppa enklare småföretagarlösningar.

6.  För att snabbt få de nya beslutsfattarna (CMOs) att förstå värdet av en tjänst måste det som erbjuds vara lättkonsumerat, smalt och smart utformat.

7.  Användarupplevelsen (UX, User Experience) måste vässas. Snabbrörliga tjänster kan inte förutsätta utbildning, gränssnittet måste både vara intuitivt, tilltalande och responsivt. Alla ska kunna komma åt allt, överallt.

8.  Kundservice är hetare än någonsin och ska vara tillgänglig och lättanvänd. Ingen har tid med telefonköer och långa väntetider, oavsett om tjänsten är gratis eller inte.

9.  Jamie Grenney på Infer förutspår att CRM-systemen år 2015 kommer att ha information inkluderat. Liknande tjänster finns redan, till exempel LIME Go från Lundalogik.

10.  Säljprocessen måste automatiseras mha. marketing automation, allt annat blir för kostsamt. Tjänster som förser dig med väl tajmade budskap blir allt viktigare, exempelvis Eloqua, ProspectEye och Vendemore.

Huvudtrenden 2014 är att B2B närmar sig B2C-försäljning. Det handlar om att:

·  CRM-företagen måste bemöta en snabbrörlighet, fler beslutsfattare och nya prismodeller.

·  CRM-systemen ska leverera högt kundvärde och enkelt kunna integreras.

·  Användarvänlighet och lättillgänglig kundservice är hetare än någonsin.

·  Förifylld information skapar nya möjligheter för användaren och sparar tid.

·  Automatiserad marknadsföring och försäljning skapar effektivare volymbearbetning.

Med 20 års erfarenhet av CRM, inspirerande besök på CRM Evolution och många spaltkilometer av lästa artiklar, bloggar och böcker kring CRM har Lars Andersson sammanställt denna trendspaning.

Läs den fulla versionen av trendspaningen för 2014 här!

För mer information, vänligen kontakta:

Lars Andersson, vice VD, Lundalogik
E-post: lars.andersson@lundalogik.se

Lundalogik grundades 1990 i Lund och är en av Nordens främsta CRM-leverantörer med fokus påkundvård och säljstöd. Företaget erbjuder produkterna LIME Pro LIME Easy och LIME Go. Lundalogik har idag drygt 120 medarbetare och finns i Lund, Göteborg, Stockholm, Helsingfors ochOslo. De senaste 10 åren har Lundalogik årligen haft en genomsnittlig tillväxt på 18 procent ochomsättningen uppgår till 110 MSEK per år.

Läs mer på www.lundalogik.se