SelfieJobs

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2015 11:33 CEST

Enkäten indikerar följande;

-60% ungdomarna söker arbete under augusti månad

-39% av de svarande har sökt arbete endera mindre än 1 månad eller 1-3 månader.

-45% uppger att de behöver pengar till mat, bostad eller "överlevnad"

-63% uppger att det är krångligt eller ganska krångligt att söka arbete i Sverige och nästan 46% skulle söka fler arbeten om det gjordes enklare.

-23% uppger att de skulle klara sig 1 månad utan arbetsinkomst samt 28% 1-3 månader.

Martin Tall VD på SelfieJobs kommenterar. " Vi har gjort en snabbenkät för att undersöka läget inom ekonomi och arbete för unga svenskar inför skolstarten. Det är oroande att se att så många som 45% behöver pengar för mat, boende och "överlevnad" samtidigt som 51% uppger att de endast klarar sig 1-3 månader utan extra inkomst."

Martin säger vidare "I Sverige har vi hamnat i en loop av krångel på arbetsmarknaden och som vi kan se i enkäten är det angelägna behov som täcks- mat och bostad behöver alla pengar till. Nu måste alla ta sitt ansvar och snabba upp ansökningsprocesserna så att folk kommer i jobb. Det ligger både på stat,företag och jobbsökarens intresse. I Stockholm skapas nu ett världsledande kluster för teknologi inom jobbsök. Ett antal Startups i Stockholm inkluderat SelfieJobs, Sqore, Jobylon mfl jobbar på tekniska lösningar för detta. Dessutom finns andra ledande aktörer såsom Universum mfl. SelfieJobs lösning är 2 minuters platsannonser för företag och en CV i varje arbetssökandes mobil skapad med inspiration från datingappen Tinder"

Enkäten i sin helhet finns på

Media contact
Martin Tall, CEO and Founder