PRO Global

Marsch för rättvisa skatter den 19 september

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 11:22 CEST

PRO genomför en marsch för rättvisa skatter den 19 september med samling på Stockholms Central kl 10.30. Bakgrunden är den orättvisa inkomstbeskattningen som innebär att en genomsnittspensionär idag betalar ca 600 kronor mer i skatt varje månad än en löntagare med samma inkomst.

PRO kräver inte lägre skatt för pensionärer, men lika skatt för lika inkomst. Pension är uppskjuten lön. Den högre skatten är orimlig och orättvis.

Samling: kl 10.30, avmarsch: ca 11.15
Marschväg: Centralen - Norra Latin

PRO startar också på fredagen en ny kampanj för rättvisa skatter som även vänder sig till yngre personer.

- Många känner inte till att pensionärer beskattas hårdare än yrkesverksamma och stöder PROs krav när de får veta. Vi vill öppna ett forum även för dem, säger PROs ordförande Lars Wetergren.

Marschen innebär dessutom en informell inledning av PROs kongress som öppnar på Folkets Hus senare på dagen, kl 13.00.

PRO finns på Centralen hela fredagen med olika aktiviteter. Ca 200 av PROs körsångare kommer att framföra ett annorlunda och inspirerande program vid samlingen ca kl 10.30.

Därefter gästar bland annat riksdagsledamoten Lennart Levi (c) ca kl 16.30 om tempo och utanförskap, Hanna Hallin, ordförande för Ungdomsorganisationernas Landsråd, LSU om åldersdiskriminering ca kl 15.00, Maj-Brith Bergström - Walan om äldres sexualitet ca kl 13.30 och Stockholms veteranvetarvinnarlag ca kl 13.00. Utöver detta blir det en rad intervjuer med olika intressanta personer. Konferencier är Ulf Elfving.

Mer information om kongressen finns på www.pro.se

Kontakt: Maja Fröman, infochef PRO, 08-701 67 32, 070-247 17 99