Moderaterna

Mart Laar och Vakhtang Lejava kommer till Bokmässan

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2007 17:03 CEST

Estlands tidigare premiärminister Mart Laar och Georgiens biträdande reformminister Vakhtang Lejava kommer till bokmässan i Göteborg lördagen den 29 september. Laar och Lejava talar på ett seminarium arrangerat av Jarl Hjalmarson Stiftelsen.

Mart Laar har varit Estlands premiärminister i två omgångar 1992-1995 och 1999-2002. Hans regeringar drev igenom omfattande marknadsliberala reformer, vilka gav Estland hög tillväxt och ett snabbt växande välstånd. Mart Laar ledde också Estlands väg mot EU och NATO. På bokmässan diskuterar och jämför han utvecklingen i Estland efter självtändigheten med den utveckling som tagit fart i Georgien efter revolutionen 2003.

Från Georgien deltar den biträdande reformministern Vakhtang Lejava som medlem av den regering som nu lyfter Georgien ur fattigdom och stagnation och som har ett starkt fokus på Europa.

Tider:
Lördagen den 29 september kl 13.20 – 13.40 (Stora scenen, H-hallen)
Estonia and Georgia – similarities and differences
Moderator: Maria Rankka, Vd, Timbro

Lördagen den 29 september kl 13.40 – 14.00 (Seminarierum R21)
Estonia and Georgia – similarities and differences.
Medverkande: Mart Laar, f.d. premiärminister, Estland och Vakhtang Lejava, biträdande reformminister, Georgien.
Moderator: Maria Rankka, Vd, Timbro

Tid för medias frågor finns i samband med seminariet kl 13.40.

Kontaktuppgifter Jarl Hjalmarsonstiftelsens representanter på bokmässan:
Jens Ahl 0736-828038
Fredrik Saweståhl 0736-828005