TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Martin Dahlin gräver guld i USA

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2011 09:39 CET

Modeföretaget Heab Hestra AB, med varumärket Dahlin, går mot strömmen. Efter ett starkt bokslut i våras har suget efter märket fortsatt öka under hösten och vintern. De nya ägarna planerar nu för en utveckling av Dahlin, samtidigt som en lansering i USA snart drar igång.
– Det ser ljust ut, säger VD Kjell Eberstål.

I maj i år sålde Kjell Eberstål Heab till en privat investerargrupp men valde att arbeta vidare som VD. Sedan dess har försäljningen ökat med tolv procent.

Av Heabs omsättning på drygt 30 miljoner förra verksamhetsåret svarade Dahlin för 90 procent. Försäljningen sker vid 220 butiker runt om i Sverige, samt en mindre del i Norge.

Några ytterligare exportmarknader var inte planerade när Kjell Eberstål tidigare i år kontaktades av en amerikansk distributör som fått upp ögonen för Dahlins skjortor. Distributören, som ägs av svenskättlingar, har ett stort nätverk av inarbetade säljkanaler i USA.

– Aktören kommer inleda marknadsföringen av Dahlin på två stora amerikanska modemässor som arrangeras i New York och Los Angeles i slutet av januari. ”Scandinavian design” blir ett viktigt begrepp i promotionarbetet.

Samtidigt med uppstarten i USA genomförs en breddning av sortimentet på hemmaplan. Till hösten lanseras en accessoarkollektion med slipsar, flugor, näsdukar, laptopfodral och korthållare. Och så kompletteras skjortsortimentet med en exklusiv kollektion i dubbeltvinnad bomull där Dahlin tar steget in i ett mer klassiskt segment med det ursprungliga namnet ”dahlin shirt power”.

– Till skillnad från Dahlins ordinarie skjortkollektioner, som förnyas två gånger per år, kommer den nya linjen lagerhållas under flera säsonger, vilket ger en större flexibilitet då vi slipper börja om från scratch en gång i halvåret, säger Kjell Eberstål.

Heab, med säte i Hestra i Småland, har över nittio års erfarenhet av design och tillverkning av herrkläder och skor. Produktionen sker numera i länder på andra sidan Östersjön, men all tillskärning och produktutveckling ombesörjs fortfarande vid huvudkontoret, där totalt femton personer arbetar inklusive säljare.

Det var 1995, i efterdyningarna av Sveriges sensationella brons i fotbolls-VM i USA, som Kjell Eberstål lanserade varumärket Dahlin tillsammans med den modeintresserade fotbollsspelaren Martin Dahlin. Succén var omedelbar. Med tiden har märket kompletterats med skor, tröjor och t-shirts. Störst andel svarar skjortorna för.

Martin Dahlin, som idag är verksam som spelaragent, finns fortfarande med i bilden vad gäller varumärket. Att få i den nya generationen Dahlin-kunder hört talas om den forne stjärnspelaren spelar ingen roll, enligt Kjell Eberstål.

– Nittiotalisterna upptäcker märket enkom för designens skull.

Från början räknade Kjell Eberstål med att Dahlin skulle stå sig ”max fem år”. Men tack vare konsekventa satsningar på design och kvalitet har märket successivt stärkts på den allt tuffare modescenen.

– Dahlin är idag starkare än någonsin. Och med nästa års satsningar ska vi bli ännu bättre, säger Kjell Eberstål.

Heab Hestra är medlem i TEKO.