Kultur i Väst

Martin Martinssons låtar på Uddevalla Folkmusikfestival

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2007 09:30 CEST

Uddevalla Folkmusikfestival 9-12 augusti 2007 uppmärksammar traditionsbäraren Martin Martinsson från Orust. I samband med konserten med Martin Martinsson-låtar på Bohusläns museum imorgon torsdag klockan 19.00 släpps skivan Sångarporträtt: Martin Martinsson, Orust. Anna Kerstin Källman från Svenskt visarkiv finns på plats för att presentera skivan som säljs till specialpris just imorgon.

Skivan är producerad av Märta Ramsten på Svenskt visarkiv och ingår i serien Sångarporträtt/Spelmansporträtt med traditionsinspelningar från Svenskt visarkiv och innehåller mer än 40 olika visor och trallar.
Martin Martinsson är en av de personligheter som lämnat flest visor till Svenskt visarkiv. Visor som han för det mesta sjöng direkt ur minnet. Det är långa berättande ballader, korta ”stubbar” som man sjöng för barnen, vallvisor, sjömansvisor, nidvisor men även mer litterära visor som Tegnérs Fritiofs saga och Bellmans mest kända alster.
Den sammanställning av det inspelade materialet som presenteras här speglar i första hand en repertoar knuten till Martinssons person och hans familj. Men samtidigt möter vi en lokal musikmiljö, det som sjöngs och spelades på Orust innan radio, grammofon och TV tog över som underhållare. Källa: Svenskt visarkiv.

Kvällens konsert kommer att spegla olika delar av Martins repertoar och kvällens musiker är Margareta Martinsson, fiol och sång, dotter till Martin. P O Johansson, Uddevalla, på dragspel med ett musikaliskt förflutet från rock och popvärlden samt från irländsk
traditionsmusik. Gjert Magnusson, Tjörn, på fiol och sång, en musiker med starka bohusländska förtecken som arbetar med musik i många former,
både som pedagog och utövande musiker.

Arrangörer
Uddevalla kommun Kultur & fritid, Bohusläns museum, Musik i Väst, Sensus studieförbund samt Spelmansförbunden i Bohuslän, Västergötland och Dalsland.

Programmet (pdf)

Festivalens webbplats

kontakta Göran Berg på Musik i Väst
För pressbild
kontakta Elisabeth Ekström på Musik i Väst
031 10 21 37, 0703 49 21 54
elisabeth.ekstrom@miv.se

___________________________
Musik i Väst
SE 400 10 GÖTEBORG

Huvudkontor: Vallgatan 38
tel: 031 10 21 00
fax: 031 10 21 01

e-post: info@miv.se

Musik i Väst är en del av Västra Götalandsregionen.