Lind & Co

MARTIN SVENSSON ROMANDEBUTERAR

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 09:02 CEST

Hej! Mitt namn var Elton Persson är Martin Svenssons omdiskuterade romandebut. Det är en fartfylld berättelse om hur svårt det kan vara att vara ung, framgångsrik och förälskad mitt i populärkulturens hårda strålkastarljus. Författardebuten är en naturlig utveckling av Martin Svenssons konstnärskap, i större delen av sitt liv har han skrivit musik och låttexter till både sig själv och andra artister.

FÖRSTA RECENSIONSDAG: 4 SEPTEMBER

HEJ! MITT NAMN VAR ELTON PERSSON

Martin Svenssons romandebut berättar den underhållande och gripande historien om den unge popartisten och flickidolen Elton. Hans karriär har raketfart och han är gift med Någon, en annan lika framgångsrik skivartist. De bor i en paradvåning på Östermalm och för en ojämn kamp mot varandras olikheter i takt med att verkligheten tränger sig på. Elton känner sig alltmer främmande inför sig själv och avståndet till Någon växer snabbt.

Boken är en rapp och träffsäker samtidsskildring där popkulturen och kändisskapets baksidor återges av någon som verkligen upplevt det från insidan. En jagande skvallerpress, droger och andra kändisar – inget ämne är tabu i Hej! Mitt namn var Elton Persson.

OM MARTIN SVENSSON

Martin Svensson föddes 1978 i Kalmar och växte upp i Varberg. 1995 förde den begynnande popartistkarriären honom till Stockholm. Framgångarna lät inte vänta på sig. Redan när han var 19 år fick han sin första hit med låten Rymdraket från debutalbumet Pojkdrömmar (1997). Det stora publika genombrottet kom i Melodifestivalen 1999 med (Du är så) Yeah Yeah Wow Wow. Mellan 1997 och 2002 gav han ut fyra skivor. Sedan 2003 är han medlem i rockbandet Nina Rochelle som har släppt tre album. Martin Svensson har även skrivit låtar till en rad andra artister.

OM LIND & CO

Bokförlaget Lind & Co startade 1998. Förlaget har haft en rad succéer inom olika genrer, bland andra klassikerserien Nittonhundra, Magdalena Graafs storsäljande Det ska bli ett sant nöje att döda dig och Susanna Popovas Överklass – en bok om klass och identitet m fl. Lind & Co rymmer även bokförlaget Fischer & Co, Grönköpings Veckoblad och imprinten Känguru för present- och humorböcker samt Xstory för erotisk skönlitteratur och sexhandböcker.

MER INFORMATION, RECENSIONSEXEMPLAR, INTERVJUBOKNING MM

o Författarporträtt, omslagsbilder: www.lindco.se

o Intervjubokningar: Lena Stjernström, Full Tank/pressinfo, tfn 0709-96 98 89, e-post: lena@fulltank.se

o Recensionsexemplar: Fredrik Rydbeck, tfn 070 - 751 55 43, e-post: info@xstory.se