Linklaters Advokatbyrå AB

Martin Wallin ny ordförande för Skiljedomsföreningen för yngre jurister

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2006 14:18 CET

Advokat Martin Wallin har valts till ordförande i Skiljedomsföreningen för yngre jurister vid Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Han är en erfaren tvistemålsadvokat och är bland annat styrelseledamot i Swedish Arbitration Association. Martin är en av två svenska advokater som i år rankats som "up and coming" inom processrätt av brittiska Chambers & Partners.

Skiljedomsföreningen för yngre jurister organiserar jurister under 45 års ålder, som har några års praktisk, juridisk arbetserfarenhet och som är huvudsakligen verksamma inom skiljeförfaranden och kommersiella domstolsprocesser.

Föreningen syftar till att främja kunskapen och intresset för svensk och internationell skiljedomsrätt hos yngre jurister och den har cirka 230 medlemmar. Övriga medlemmar i styrelsen är Sara Adolfsson, Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut; Charlotta Falkman, Gernandt & Danielsson; Emilia Lundberg, Wistrand Advokatbyrå; Fredrik Norburg, Mannheimer Swartling; samt Anders Relden, White & Case.

Martin Wallin, f. 1964, arbetar inom Linklaters arbetsgrupp Processrätt och har lång erfarenhet från arbete med processer i domstol och skiljeförfaranden. Han har undervisat i processrätt och skiljemannarätt vid Stockholms universitet och varit lektor i handelsrätt vid Mitthögskolan i Östersund. Martin är ofta anlitad som ombud eller skiljeman i omfattade kommersiella tvister. Martin har varit anställd på Linklaters sedan 1999 och valdes till delägare i Linklaters den 1 maj 2006.

Martin Wallin säger:

“Jag satt tidigare i föreningens styrelse och ser fram emot att få fortsätta arbeta för att främja kunskapen om skiljedomsrätt bland yngre svenska jurister. Stockholm attraherar fortfarande en mängd internationella tvister tack vare att vi anses vara ett skiljedomsrättsligt neutralt land, men andra länder börjar komma ikapp. Vi behöver därför fortsätta marknadsföra området så att vi får fler svenska jurister med erfarenhet av skiljeförfaranden.”

På Linklaters Stockholmskontor arbetar 17 jurister med processer och skiljeförfaranden. Linklaters globala processgrupp erbjuder expertis vid 12 kontor på tre kontinenter och hanterar för närvarande ärenden med ett sammanlagt värde av cirka 10 miljarder dollar.

För mer information och högupplösta bilder, kontakta:
Martin Wallin, delägare, Processrätt, tel. 08-665 67 74 martin.wallin@linklaters.com

Hans Kullin, marknadskommunikationschef, tel. 08-665 67 85, mobil. 070-326 67 85 hans.kullin@linklaters.com