TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Martinson utvecklar framtidens sjukvårdstextilier

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 10:59 CEST

Svensk tekoexport slår ständigt nya rekord. Men det är inte alla företag som satsar utomlands. Ett av dem är sjukvårdstextiltillverkaren Martinson i Torsbo utanför Ulricehamn. Ellenor Lennarth, 42 år, är företagets nye kommersielle chef efter fusionen vid årsskiftet med skyddskläderjätten Kwintet med varumärken som exempelvis Fristads-Kansas, Bragard och Clinicdress.
– Martinsons export är marginell. För oss är den svenska sjukvården den absolut viktigaste marknaden.

Martinson, 51 år i år, har historiskt presterat mycket bra. Företaget har en kompetent och engagerad personal och ett sortiment som fungerar på marknaden. Företaget utvecklar och tillverkar textila produkter – både kläder och textilier - för patienter och sjukvårdspersonal. Allt från bäddtextilier till operationsdräkter. De absoluta storsäljarna är personalbyxa, läkarrock, arbetsdräkt för operationspersonal, bäddskjorta och patientunderkläder.

Ellenor Lennarth, som kom till Kwintet Sverige 2008, är modedesigner och utexaminerad textilekonom vid Textilhögskolan i Borås. Hon har tidigare arbetat i både privat och offentlig verksamhet samt sjukvårdsektorn. Det sistnämnda en bra erfarenhet eftersom Martinson har en uteslutande majoritet av sina kunder inom sjukvård och hälsa.
Produktionen sker i Baltikum, Turkiet och Fjärran Östern. Kwintet har Code of Conduct-avtal med sina leverantörer, vilket bland annat garanterar justa arbetsvillkor.

Ellenor Lennarth säger att Martinson alltid har extra höga krav på sig när det gäller kvalitet, funktion, miljö och sociala krav. Orsak: Företaget jobbar mot den offentliga sektorn med lagstadgad upphandling, vilket betyder att en rad tuffa krav måste uppfyllas för att ha en chans att få uppdragen.
– Fördelen är att landstingen jobbar mot budget, vilket gör dem mindre konjunkturkänsliga. Medborgarna behöver sjukvård oavsett konjunktursvängningar, säger Ellenor Lennarth.

Tvätterierna är Martinsons största kunder följt av landstingen och privata vårdföretag.  Målgruppen är unik då den är väldigt standardiserad:
– Vi har både svensk och internationell standard att förhålla oss till.

Martinsons utvecklingsarbete sker vid fabriken i Torsbo, ofta tillsammans med uppdragsgivaren. Exportandelen ligger idag under fem procent. Den svenska marknaden är och förblir också på lång sikt den viktigaste:
– Trots att sjukvården kan kännas traditionell, så finns det oerhört mycket mer att tillföra där för vår del. Det handlar främst om att utveckla nya material, modeller och lösningar.
– I framtiden gäller det också att förstärka vår innovationsförmåga med ny spetskompetens. Det handlar om att kunna erbjuda den mest totalekonomiska lösningen genom hela kedjan – från våra leverantörer till kund, säger Ellenor Lennarth.

Martinson, som har 13 anställda och beräknas omsätta cirka 50 miljoner kronor i år, är medlem i TEKO.
Ta mig till Kwintets hemsida!