Mascus Media Center

Mascus – 1 miljon unika besökare… och ökar

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2010 17:13 CET

Utan att vara nöjda med att ha uppnått detta mål har Mascus nu lyckats bibehålla denna nivå för både december 2009 och januari 2010. Detta är ett bevis på att konjunkturen börjar vända uppåt och att industrin ser positivt på framtiden.

Besökssiffrorna innebär övergripande att allt fler användare, återförsäljare och företagare nu besöker Mascus varje månad, för att handla maskiner över de internationella gränserna och detta håller den tunga industrin rullande.

Stigande siffror
Inte bara har Mascus lyckats nå målet på en miljon unika besökare, de har också sett en snabb ökning av antalet användarsessioner totalt - upp till 1,5 miljoner.

Detta antal utgör besökare som återkommer och gör flera besök och, ännu viktigare, att de köper sina maskiner och utrustning från webbplatsen.

"Det är ett fantastiskt resultat för oss”, säger Fredrik Larsson, VD för Mascus.

"Enbart mängden handel vi ser på webbplatsen betyder att fler människor litar på att Mascus levererar en marknadsplats för handel med tunga maskiner och fordon med hög kvalitet.

Genom att vi påvisar mycket god tillväxt och att våra kunder och användare återkommer, i det nuvarande ekonomiska klimatet vi har, är starka bevis på vår styrka i företaget och marknadsplatsens nytta för våra kunder, fortsätter han.

Med en global närvaro och en stark varumärkesidentitet, har Mascus blivit ledande inom marknadsplatser för försäljning av utrustning och fordon.

Mascus ser internationalisering som sitt viktigaste försäljningsargument, då kunderna kan köpa från företag och privatpersoner över hela världen, oberoende av internationella gränser eller platser.

"Den tillväxt vi har sett under det senaste kvartalet är ett tydligt tecken för oss att industrin snart är tillbaka på fötter igen efter en lång period av osäkerhet”, förklarar Rob Tate, ansvarig för Mascus i Storbritannien och Irland.

"Eftersom Mascus marknadsportal nu är heltäckande och internationell innebär att kunderna inte längre hindras av geografiska gränser, utan kan göra affärer över hela världen.

Siffrorna talar för sig själva - över en och en halv miljon människor använder regelbundet vår webbplats för att utöka sin verksamhet”, tillägger han.

En växande marknad
När branscher som byggindustri och skogsindustri åter igen börjar öka sina tillgångar och investerar, ser Mascus 2010 som ett år av möjligheter.

"Även om många företag har varit försiktiga med att expandera sin verksamhet till och med 2009, främjas återhämtningen bäst genom att man börjar titta på marknaden globalt, och inte bara begränsa sig till handel i den omedelbara närheten, säger Rikard Petersson, försäljningschef på Mascus.

"Att ha tillgång till en marknadsplats som överskrider landsgränserna öppnar bokstavligen en värld av möjligheter för våra kunder och ger dem möjlighet att handla med nya partners och expandera sin verksamhet runt om i världen, tillägger han.

Mascus erbjuder nu maskiner och utrustning till en betydligt större kundkrets än någon annan enskild säljare. Mascus finns tillgänglig på 35 språk och företaget ser sin marknadsplats som ett "globalt köpcentrum" för det globala näringslivet inom tung industri.

"Vi tror att siffran en miljon besökare bara är början på ett mycket framgångsrikt år, både för oss och för våra kunder", avslutar Rickard.

Kontakter:
Rickard Pettersson, Mascus Sverige, Region Manager
+46 (0) 70 660 2780, rickard.petersson@mascus.com

Fredrik Larsson, direktör
+46 (70) 305 1140, fredrik.larsson@mascus.com

Tomasz Odrobinski, Marknadsföring / Internationalisering direktör
+ 358 40 750 4922, tomasz.odrobinski@mascus.com

Om Mascus:
Mascus (www.mascus.se) - Är en marknadsplats online för begagnade jordbruksmaskiner och jordbruksredskap, lastbilar, traktorgrävare, grönytemaskiner, lastbilar, lastbilsdelar, transportband och transportfordon. Mascus gör handel med begagnade maskiner och utrustning snabbare och effektivare genom att samla information om tillgång och efterfrågan på ett och samma ställe. Alla återförsäljare, tillverkare och slutanvändare är välkomna att erbjuda sina begagnade maskiner och utrustning för försäljning via marknadsplatsen.

Press material och bilder: www.mascus.se/press