Mascus Media Center

Mascus gör Entré på de Kinesiska och Taiwanesiska marknaderna

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2011 15:56 CET

Mascus - världens ledande onlinemarknadsplats för transportfordon och maskiner och utrustning för entreprenad, lantbruk och skogsbruk - tillkännager nöjt ett nytt licensavtal i Kina med ANB, ett företag baserat i Xiamen.

“Mascus Kina och Taiwan blir våra 40e och 41a territorier, och kommer markera en av de mest betydelsefulla milstolparna i vår historia,” säger VD Fredrik Larsson. “Storleken och tillväxttakten hos ekonomin här gör detta till ett vitalt steg att ta i vår globaliseringsplan. Det är det första av BRIC-länderna att få ett samarbete med Mascus och vi jobbar hårt för uppgörelser i Brasilien, Indien och Ryssland härnäst, liksom för andra nyckelområden såsom Sydkorea och Mexiko.”

Öppnar upp Asien
Mascus finns redan närvarande med kontor i Australien, Nya Zeeland, Indonesien, Thailand och Malaysia och med webbplatser i Japan, Taiwan och Sydkorea, och med det nya Kina-kontoret kommer man att stärka företagets position i Asien och öppna upp nya vägar in till den enorma kinesiska marknaden för sina kunder världen över.

Mascus Kina kommer att täcka in Stor-Kina, vilket inkluderar Folkrepubliken Kina, Hongkong och Macao såväl som Republiken Kina (Taiwan)

“Till skillnad från våra konkurrenter har Mascus nu en verkligt global närvaro,” förklarar Tomasz Odrobinski, Internationaliseringschef. “Att etablera en permanent bas i Kina öppnar världens största marknad för våra kunder, liksom det hjälper de kinesiska kunderna nå lokala och globala marknader mer effektivt.”

En komplett lokal och global lösning
Med en genomsnittlig BNP-tillväxt på 10% under det senaste decenniet, är Kina dessutom hem åt många stora globala tillverkningsföretag liksom åt hundratals tillverkare av maskiner, reservdelar och andra relaterade produkter och tjänster. Mascus senaste samarbetsavtal gynnar både säljare och köpare av fabriksutrustning över hela regionen.

“Mascus Kina kommer få en stor betydelse för lokala företag,” förklarar Försäljningschef Rickard Petersson. “För det första kommer vi att underlätta för kinesiska handlare att nå ut till resten av världen mer effektivt. För det andra kommer vi hjälpa regionala tillverkare inom Kina att lättare sälja till andra delar av landet och för det tredje kommer Mascus Locator, vårt företagsregister för tung industri, att låta tillverkare av reservdelar och andra tjänster nå en enorm publik, både lokalt och globalt.”

Erfaren affärspartner
Mascus har etablerat samarbete i Kina med ANB, ett företag baserat i Xiamen i sydöstra delen av landet. “Vi är glada åt det nya samarbetsavtalet med Mascus,” säger Anders Nilsson, VD för ANB. “Kina har redan flera B2B-sajter men bara Mascus kan erbjuda den här kompletta lösningen för den tunga maskinutrustningssektorn. Med dagens fokus på den kinesiska ekonomin och med alla företag världen över som är ivriga att göra affärer här, är detta den perfekta tidpunkten för en sådan här satsning. Vi ser fram emot att utveckla Mascus Kina till att bli en hörnsten inom Mascus varumärke.”

Kontakt:
Fredrik Larsson, Verkställande Direktör, +358 50 314 2511, fredrik.larsson@mascus.com

Rickard Petersson, Försäljningschef, + 46 70 660 2780, rickard.petersson@mascus.com

Tomasz Odrobinski, Internationaliseringschef, + 358 40 750 4922, tomasz.odrobinski@mascus.com

Anders Nilsson, Landsansvarig Kina & Taiwan +86 159 80 859 586, anders@cnmasike.com

Om Mascus:

Mascus – Är en webbaserad marknadsplats för begagnad maskinutrustning för lantbruk, skogsbruk, materialhantering, grönyteunderhåll och entreprenad samt för transportfordon. Bland utbudet finns traktorer till salu, trailers till salu, begagnade lastbilar till salu, grävare, skåpvagnar, truckar, minigrävare, dumprar, gräsklippare och grävskopor. Mascus gör handeln med begagnade maskiner och utrustning snabbare och effektivare genom att samla all information om utbud och efterfrågan på ett ställe. Alla yrkeshandlare, tillverkare såväl som slutanvändare är välkomna att annonsera ut sina begagnade maskiner via marknadsplatsen.  I den asiatiska regionen driver Mascus följande webbplatser: www.mascus.co.id, www.mascus.jp, www.mascus.co.kr www.mascus.com.my, www.mascus.com.sg, www.mascus.co.th, www.mascus.com.tw, www.cnmasike.com och i Australien-Oceanien www.mascus.com.au och www.mascus.co.nz

Mascus är ett handelsföretag inom Alma Media Corporation.

Till Redaktör:

Pressmaterial och bilder: