Mascus Media Center

Mascus intar USA-marknaden

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 08:09 CET

Mascus närvarande i fem världsdelar
I början av november 2009 undertecknade Mascus, den globala marknadsplatsen på Internet för tunga maskiner och transportfordon, ytterligare ett avtal om att öppna ett kontor i USA. Under de senaste tolv månaderna har Mascus öppnat nya kontor på fem kontinenter inklusive följande länder: Portugal, Slovakien, Frankrike, Sydafrika, Kanada, Australien och Nya Zeeland, Malaysia, Singapore och Indonesien.

"Det har varit ett bra år för Mascus. Även med den globala ekonomiska situationen har vi kunnat enas om nya partnerskap och öppnat kontor i elva länder på fem kontinenter. Vår "multilokala" koncept har visat sig gälla på alla marknader." säger Fredrik Larsson, VD på Mascus.

Utmärkta möjligheter i USA för Mascus
Mascus nya partner i USA är CarolinaClassifieds.com. Marc Mandt, IT-chef för CarolinaClassifieds.com och manager för Mascus USA, kommenterar partnerskapet: "Vi är mycket glada över vårt samarbete med Mascus och ser fram emot lanseringen i USA. Den amerikanska marknaden är en utmärkt tillväxtmöjlighet för båda företagen och Mascus plattform är klart den bästa lösningen för köpare och säljare av utrustning och relaterade produkter och tjänster. Vi är övertygade om att de tekniska fördelarna med Mascus plattform kommer vara den amerikanska marknadens bästa plats för försäljning av utrustning, tillsammans med möjligheten att förse säljarna med den enda riktigt globala marknaden som finns i dag."

Mandt anser att den växande efterfrågan på export av begagnad utrustning skapar en fantastisk möjlighet för säljare i USA. "Mascus globala närvaro kommer att vara en stor tillgång för dessa säljare. Den nuvarande ekonomin erbjuder en utmärkt möjlighet för kunder i USA att sälja nya och begagnade lastbilar, lastare, traktorgrävare, bygg- och lantbruksmaskiner samt grönyte- och skogsmaskiner både i USA och på den internationella marknaden. Det finns inget enklare sätt att sälja använda maskiner i USA och i världen!" tillägger han.

Mascus framgångsrika internationaliseringskoncept

Mascus har expanderat framgångsrikt under de senaste två åren. För närvarande finns Mascus representerade i 32 länder världen över och dess tjänster finns tillgängliga på 33 språk.

"Vi har ofta fått frågan varför Mascus-konceptet har visat sig fungera så bra även i utmanande ekonomiska tider. Det finns två huvudsakliga skäl bakom detta; vår globala närvaro och utmärkta plattform och tjänster.” säger Tomasz Odrobinski, chef för marknadsföring och internationalisering.

"Vi kommer inte att sluta efter att vi öppnat USA-kontoret. Vi kommer att fortsätta våra internationaliseringsplaner från USA till Mexiko och Sydamerika, från Australien och Nya Zeeland till Indien, Kina, Sydkorea och Japan, och från Europa till Nordafrika och Mellanöstern." avslutar han.

Kontakter:
Robert Tate, chef Mascus UK & Ireland, +44 (0) 7970 23 00 55, robert.tate@mascus.com

Fredrik Larsson, VD Mascus , +358 50 2511 314, fredrik.larsson@mascus.com

Tomasz Odrobinski, chef marknadsföring och internationalisering, +358 40 4922 750, tomasz.odrobinski@mascus.com

Marc Mandt, IT-chef & en av grundarna till CarolinaClassifieds.com samt manager Mascus USA,

+1 877-7-Mascus, +1 704-246-0900, marc@carolinamoneysaver.com

CarolinaClassifieds.com är baserat i Charlotte, North Carolina USA. Företaget publicerar en shoppingguide med titeln CarolinaMoneysaver.com och har en webbplats med samma namn. Företaget har också inlett en utbyggnad av en portfölj av nischade webbplatser vilka börjar med CarolinaCoupons.com. Ytterligare nischade webbplatser kommer att tillkännages under de närmaste månaderna och kommer att verka inom en nybildad division kallad Blue Marlin Media.

Mascus är en marknadsplats på Internet för begagnade tunga maskiner och lastbilar. Mascus är verksamma inom sex områden: transportfordon, gaffeltruckar, jordbruk, entreprenad, grönytemaskiner och skogsmaskiner. För närvarande finns det över 85,000 enheter värda €3 miljarder euro ($4,46 miljarder USD) från återförsäljare från 32 länder och marknaden är verksam på 33 olika språk. I kombination med detta, är Mascus ägare till en katalog för tunga maskiner kallad Mascus Locator. Mascus ger säljare och köpare av tung utrustning möjligheten att handla med begagnade maskiner och lastbilar lokalt och internationellt samt att göra reklam för sin verksamhet globalt i katalogerna för tunga industrimaskiner. Mascus är en del av den finska Alma Media Oyj gruppen.

Genrella pressfrågor: media@mascus.com

För mer information:
Polina Nikolova, Mascus Communication Manager, + 358 50 381 45 49, polina.nikolova@mascus.com