Sellin & Partner Bok och Idé AB

Maskerad - Migränfri på Piazza Navona

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 12:52 CEST

Maskerad - Migränfri på Piazza Navona är en poetisk, humoristisk och tankeväckande bok om hur en aktiv migräniker tänker, känner, lever och älskar!

Migrän är en av våra vanligaste sjukdomar. Nästan var femte kvinna och var tionde man är drabbad. I Maskerad berättar Eva Ermenz om hur det känns att få sina dagar stulna av migränen. Hon berättar om hur det är att som affärskvinna behöva anpassa sig till migränens härjningar och hur man som människa i största allmänhet kan tänka runt sin sjukdom:

”Nytt möte med världen utanför. Världen som inte vet något om migrän. Trots att statistiken säger att över en miljon människor i Sverige är drabbade känner jag mig ensam. Var finns mina förstående medmänniskor nu? Om de dök upp, skulle jag i så fall vilja erkänna min belägenhet? En glad värld utanför min värkande bubbla, en hop människor som just nu njuter av dryck utan förbehåll. Önskar hett att jag vore en av dem.”

Hur är det att leva med smärta? Hur känns det att noga behöva välja rätt mat och dryck och att alltid behöva tänka på att sova och äta regelbundet? Ett liv präglat av migrän kräver mycket förberedelser och planering, migränen följer ofta oinbjuden med till jobbet, på affärsresan eller semestern - vare sig man vill eller inte!

Maskerad - Migränfri på Piazza Navona är en rolig och träffande bok om att leva med migrän. Eva Ermenz är ordförande i Svenska Migränförbundet, journalist, skådespelerska och författare. Hon har tidigare utgivit fem diktsamlingar.