MaskinExpo Sweden AB

MaskinExpo nästa för Elise 900 – batteridriven kompaktlastare

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2019 10:59 CEST

Thovo AB introducerar ytterligare en helt ny typ batteridriven glidstyrd kompaktlastare, denna gång i den tunga klassen. Nytillskottet Elise 900 är en maskin på 3 300 kg, Det ger alla fördelar av en tung kompaktlastare, samtidigt som batteridriften eliminerar utsläpp, minimerar ljudnivån och ger lägre kostnader för både drift och underhåll. Elise 900 visas av Thovo AB på MaskinExpo, den 23–25 maj.

Elise 900 lastar cirka 900 kg och har en tipplast på cirka 1 800 kg. Maximal lyfthöjd är 2,9 meter. Framdrivningen görs med två elmotorer på vardera 10 kilowatt, som bjuder körhastigheter mellan 0,15 och 12 km/h. Hydrauliken drivs av en separat elmotor på 15 kilowatt.

Som skärm och instrumentpanel används en Android-telefon. Displayen på telefonen ändrar mellan tre färgnyanser beroende på hur kompaktlastaren körs. Växlingen sker mellan grönt, oragnge och rött, där grönt indikerar låg förbrukning och rött visar att förbrukningen är hög.

– Den tydliga indikationen gör det lättare att hushålla med kapaciteten, samtidigt som användaren lär sig att köra på ett mer hållbart och energieffektivt sett. Om man exempelvis vrider Elise 900 på stående position så jobbar motorerna emot varandra och kräver då mer energi. Tar man istället ut radien vid svängningen så blir elförbrukningen lägre, tipsar Thomas Voeler på Thovo AB.

Via telefonens display är det möjligt att välja mellan fyra olika driftslägen för drivhastighet och hydraulikflöde, där rätt läge utifrån behovet sparar ytterligare på batteriet.

– I likhet med våra övriga batteridrivna maskiner, exempelvis Sherpa 100 Eco, E- truck, Ali track, Evo 400, är Elise 900 byggd för aggresiva miljöer och tuffa krav, tillägger Thomas Voeler.

Samtliga maskiner är CE-godkända och har byggts för att klara dagligt arbete på samma sätt som fossilt drivna maskiner.

EIise 900 specifikationer:

• Lastkapacitet: Cirka 900 kg
  • Tipplast : Cirka 1 800 kg
  • Kör hastighet: Min 0,15 km/h, max 12 km/h
  • Vikt: 3 300 kg
  • Lyfthöjd: 2,9 meter
  • Fops- och Rops-klassad, CE-märkt.
  • Elmotorer till framdrivning: 2x10 kW
  • Elmotor för hydraulik: 10 kW
  • Vridmoment vid 1800 rpm : 2x120 Nm
  • Hydraultank: 40 liter
  • Hydraulik: Justerbar från 20 till 65 liter per minut, 180 bar.
  • Batteri: 96V, 240 Ah traktorbatteri (blött/bly), upp till 3 000 laddcykler (cirka 8 år eller mer).
  • Enkel självpåfyllning av avjoniserat vatten.
  • Laddtid: Cirka 5 tim 100 procent, cirka 3 tim 80 procent.
  • Körtid: 3–7 timmar, beroende på redskap och körning.
  • ”Single" joystick för drift och lyft.
  • Android-telefon som skärm/instrumentpanel med maskindata och -styrning.
  • Fjärrstyrning möjlig via Android.
  • Självjusterande funktion för skopa vid ojämn terräng.
  • Flerfunktions justerbart säte med bälte och säkerhetssensor.
  • Fläkt med värme (eluppvärmd). Kan beställas med Webasto värmare.
  • Öppningsbara säkerhetsrutor i tak, sidor och bak.
  • Solskyddsgardin fram.
  • Tonade rutor.
  • LED-strålkastare, blinkers, hel-/halvljus, trafikljus, varselljus/beacon.
  • Backkamera.
  • Batteriladdare.
  • Ett 50-tal maskinredskap att tillgå.
  • Tillval:
  • Sidokameror.
  • Oljeflöde 80 liter/minut.
  • Extra blybatteri 240 Ah med lastningsenhet.
  • 520 Ah litiumbatteri med intigrerad laddare.
  • Sensor för dörröppning.
  • Val av färg.
  • Övervakningssystem.

• För mer information, kontakta:

Thomas Voeler
    Thovo AB
    072–564 20 12
    info@thovo.se
    www.thovo.se

Om MaskinExpo

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se