Ziphouse AB

Masonite Beams och Ziphouse i samarbete om framtidens passivhus

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2014 13:59 CEST

Hustillverkaren Ziphouse väljer Masonite Beams som leverantör av husstommar till deras lågenergi och passivhus. Ziphouse är en av få aktörer på den svenska husmarknaden som sedan starten satsat helhjärtat på energieffektiva småhus och villor – redan 2009 byggde man Sveriges då första certifierade passivhus.

Masonites lättbalks-system kompletterar nu Ziphouse´s tidigare cellplastbaserade byggsystem. Stefan Bylund, försäljningschef på Masonite Beams ser det som ett bevis på deras produkts egenskaper: ”Ziphouse är fortfarande en liten, och nischad aktör på marknaden. Men det är extra kul att en aktör med stor erfarenhet och kunskap om hur man bygger riktigt energieffektivt väljer vårt byggsystem. Ett byggsystem som i grunden faktiskt liknar ett traditionellt fackverk av reglar med isolering av mineralull.”

Enligt Martin Persson, VD på Ziphouse är det tydligt att många kunder efterfrågar ett byggsystem som de kan ”relatera” till: ”Med Masonites lättbalkssystem så utnyttjar man den kunskap och de erfarenheter som finns inom byggbranschen av lösvirkesbyggande. Folk kan relatera till ett hus byggt med träreglar på ett annat sätt än t.ex. cellplast. Med Masonites lättbalkar får man dock avsevärt bättre isolerings egenskaper och större flexibilitet jämfört med träreglar”

Ziphouse egna cellplastbaserade byggsystem hade dock väldigt låga u-värden, något som andra byggsystem har svårt att matcha. Men med båda systemen kan man uppfylla passivhuskraven, det handlar mer om utformning och mängden fönster på huset. I en jämförelse på ett 145kvm 1-planshus (med hela 40kvm fönsterytor) skiljer det ca 1000kWh per år i uppvärmning mellan systemen. Men det rör sig fortfarande om förhållandevis låga nivåer på mellan 6 000 och 7 000 kWh per år för värme och varmvatten.

Tor Ottosson, projektledare på Ziphouse fyller i: ”Vi ser detta som ett viktigt steg framöver då vi nu breddar marknaden avsevärt genom att erbjuda två olika byggsystem baserat på kundens preferenser. Det finns fortfarande mängder med felaktiga fördomar om passivhus, trots att det egentligen inte alls är så komplicerat eller annorlunda mot ’vanliga’ hus som de flesta tror.”

Användandet av Masonite lättbalkar snarare än cellplast kan förhoppningsvis förenkla förståelsen för passivhus och dess konstruktion hos fler framtida kunder. Redan nu märks ett intresse för Masonite systemet, och de första husen med lättbalkar är under uppförande.

Masonite Beams AB, fd Swelite AB, är ett företag inom byggindustrin som tillverkar och säljer träbaserade I-balksystem till kunder i Sverige och utomlands. Produktionen av balksystem sker i Rundvik, och företaget ingår i den norska koncernen Byggma ASA.

Ziphouse AB är en husbyggare som erbjuder unika kundanpassade passiv- och lågenergi-hus med ett formspråk tydligt inspirerat av funkis och modern arkitektur.