Axis Communications

Massachusetts Port Authority, har installerat Axis videoservrar

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2006 16:35 CET

Axis Communications, det ledande globala företaget på nätverksvideomarknaden, meddelar idag att Massachusetts Port Authority, har installerat Axis videoservrar för att övervaka säkerhetsområden på Bostons Logan International Airport i USA. Videoservrarna ingår i ett integrerat säkerhetssystem som övervakar säkerhets-, bagage-,
biljettförsäljnings- och gateområdena på flygplatsens terminal A.
Tanken är att systemet ska införas i samtliga flygplatsens terminaler.

AXIS 241Q videoservrar digitaliserar bilder från de 150 analoga kameror som finns i hela terminal A. Bilderna överförs sedan till en kontrollcentral och integreras i flygplatsens accesskontrollsystem.
Detta gör att säkerhetspersonalen på flygplatsen lättare kan kontrollera och reagera på larm. Om till exempel ett larm utlöses vid en passeringspunkt kan personalen vid kontrollcentralen titta på bilderna från Axis videoservrar och avgöra om det verkligen rör sig om ett intrång, ett användarfel eller ett underhållsproblem.

– Axis nätverksvideo används ofta i stora installationer, och tekniken tillämpas allt oftare i transportapplikationer. Axis nätverksvideoteknik är utformad för att lätt kunna integreras med andra säkerhetssystem för att kontrollen ska kunna ske från ett enda ställe och erbjuda effektiv bildhantering, säger Ray Mauritsson, verkställande direktör Axis Communications.

Installationen av Axis videoservrar ingår i DVTels plattform Intelligent Security Operations Center. Tour Andover Controls har installerat hela flygplatsens säkerhetssystem, inklusive de digitala bildhanterings-,
accesskontroll- och nätverksvideokomponenterna. När systemet är helt utbyggt kommer det att täcka ungefär 1 000 passeringspunkter och säkerhetsområden.

Logan International är landets 19:e mest trafikerade flygplats mätt i antalet resenärer. Flygplatsen har 102 gater och fem terminaler, var och en med biljettförsäljning, bagagehall och transporter.

För ytterligare information, kontakta:
Margareta Lantz,
Investor Relations & Corporate Communications Manager, Axis Communications
Telefon: 046-272 18 00, e-post : pressoffice@axis.com

Om Axis
Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar.
Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare.

Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40-list.
Företaget agerar globalt via egna kontor i sexton länder samt genom samarbete med distributörer, systemintegratörer och OEM-partners i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Se www.axis.com för information om Axis.