Flyktingarna.se

Massieh, Majeed, Zabihullah, Hassan

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2014 11:01 CET

"Min far hade ett bussbolag i Afghanistan och han tjänade ganska mycket pengar, vi hade det rätt bra tills vi fick problem med talibanerna. De pressade min pappa på pengar. I början kunde han betala, men kraven blev övermäktiga och när han inte längre kunde betala hotade och torterade de hela familjen. Till slut sa de till min far att det här är din sista chans, om du inte betalar så dödar vi hela familjen nästa gång."

"Nyligen har jag varit i kontakt med en släkting i Afghanistan, hon berättade för mig att min far är eftersökt och att de som letar efter honom hotar att döda honom. De har inte glömt vad jag har gjort och om jag skickas tillbaka så kommer de att hitta mig och döda mig."

"Min far hade problem med en lokal krigsherre i vår hemprovins. De mördade min farbror, min fasters man och min morbrors son."

"Jag har bevis på att min näsa var krossad och att jag opererades på ett sjukhus i Iran, men såklart inga papper på själva misshandeln. Hur skulle jag kunna bevisa vad som hänt mig? Tycker Migrationsverket att jag skulle jag ha sagt till den arga mobben att vänta med misshandeln så att jag kunde dokumentera förloppet eftersom att jag kunde komma att behöva bevis senare?"

Läs hela Massieh, Majeed, Zabihullah och Hassans berättelser på Flyktingarna.se.

Sedan en tid tillbaka har vi i diskussioner om den svenska flykting- och migrationspolitikens konsekvenser kunnat höra ett nytt begrepp. I media och på andra ställen beskrivs de flyktingar som fått avslag på asylansökan, som har utvisats, som har tvingats gå under jorden, eller som har tillfångatagits på grund av den förda politiken som ”enskilda ärenden”.

Genom att tala om, och beskriva konsekvenserna av, den förda politiken som ”enskilda ärenden” tecknar ansvariga politiker och företrädare för verkställande myndigheter bilden av att de få erfarenheter som vi faktiskt får ta del av utgör undantag.

Men undantaget har blivit regel. På flyktingarna.se kommer berättelser från en annan del av verkligheten att presenteras. De ”enskilda ärendenas” berättelser. Berättelser som är ett resultat av den svenska flykting- och migrationspolitiken. Berättelser som idag är regel – inte undantag.

Med berättelserna som utgångspunkt vill vi belysa den svenska migrationspolitiken, vad den har inneburit, men också vad kommer att innebära efter valet nästa år. Vi vill med andra ord lyfta och göra migrationspolitiken till en del av den kommande valrörelsen.

Med flyktingarna.se vill vi vara ett komplement till det starka engagemang som redan finns och som du bland annat kan ta del av under rubriken ”Flyktingarnas vänner”.

Flyktingarna.se är partipolitiskt, organisatoriskt och religiöst obunden.