Scientific EdTech

Massive Entertainment hjälper start-up med app för att höja mattekunskapen i lågstadiet

Press release   •   Apr 05, 2019 08:29 CEST

Utvecklingen av en matematikapp för lågstadiebarn i Sverige får nu hjälp av spelbranschen. Forskningsbaserade Scientific EdTech har landat ett samarbetsavtal med spelutvecklingsbolaget Massive Entertainment i Malmö.

Scientific EdTech är ett företag inom digitala läromedel som bygger på vetenskaplig forskning. Bolaget har utvecklat en spelifierad app som lär ut grundläggande matematik. Appens läromiljö bygger på kognitiv beteendeterapi, KBT, vilket baseras på teorier om tankar, informationsbearbetning och inlärning.

Martin Hassler Hallstedt, nybliven doktor i psykologi, grundade Scientific EdTech år 2017 tillsammans med Henrik Rosvall och LU Holding, Lunds universitets holdingbolag.

– Samarbetet med Massive betyder mycket för oss. Vi får möjlighet att använda deras testlabb för att studera hur barnen reagerar när de spelar vår matteapp. Man kan bland annat följa ögonrörelser och mäta deras reaktioner, säger Martin Hassler Hallstedt,VD Scientific EdTech.

- Förutom spelen vi arbetar med är samarbetet med EdTech ett av de mest intressanta projekt jag haft möjligheten att vara med om. Genom att sammanföra EdTechs gedigna forskning om lärande och Massive Entertainments världsledande kunskaper inom spelutveckling tror jag att vi tillsammans har möjligheten att förändra förutsättningarna för miljontals barn, säger Robert Jansson, Games Lab Project Manager, Massive Entertainment.

Martin Hassler Hallstedt har i sin forskning visat att barn i åttaårsåldern som får lära sig matematik i spelmiljö kan läsa in ett halvår i kritiska matematikfärdigheter. Detta gäller barn som från början är svagare i matematik än sina jämnåriga. Studier har visat att barn som från tidiga år inte tillägnar sig kunskaper från matematikundervisningen generellt får sämre skolresultat även i senare årskurser. I mattespelet får barnen lära sig inom samma matematikområde tills kunskapen sitter, till skillnad från normalt kapitellärande.

– Massive samarbetar med Scientific EdTech inom digitalt lärande för att höja kunskapsnivån för de skolbarn som har svårare i matematik.Vi tycker att Scientific EdTechs spel är otroligt inspirerande och vi känner oss hedrade att de har bett oss om råd. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete där vi tillsammans kan göra skillnad för de barn i Sverige som är svagare i matematik. säger David Polfeldt, VD Massive Entertainment.

För mer information: David Antell, PR Manager Massive Entertainment, 0732408567, david.antell@massive.se Martin Hassler Hallstedt, VD Scientific EdTech, 0707-304233

Om Massive EntertainmentMassive Entertainment är med sina 600 medarbetare från 44 olika länder en av Sveriges största speltillverkare. Företaget ingår i den världsomspännande Ubisoft-koncernen, som är världens tredje största oberoende datorspelförlag. Spel som utvecklats i studion inkluderar World in Conflict, Far Cry 3, och inte minst världssuccén Tom Clancy’s The Division som lanserades 2016. Massive har senast utvecklat uppföljaren Tom Clancy's The Division 2, som är skapat i den egna spelmotorn Snowdrop. Studion leder också utvecklingen av ett nytt spel baserat på James Camerons Avatar-filmserie. massive.se

Om Scientific EdTech: Scientific EdTech är ett bolag inom digitalt lärande som utvecklar ett optimalt sätt att lära ut matematik i lågstadiet till barn världen över. Företaget bygger sin produkt på speldesign och KBT/inlärningspsykologi. Scientific EdTech är ett av få edtech-bolag i Sverige som har sin grund i forskning och det enda som har en vetenskapligt bevisad effekt. Publicerad forskning visar att träning på matteprogrammet Planetjakten hjälper svaga elever komma ifatt ett halvår i kritiska matematikfärdigheter. Effekterna är dessutom särskilt goda för socialt utsatta barn. Målet för företagets nya produkt är att skapa rolig och effektiv undervisning för alla elever – oavsett förmåga - med det långsiktiga syftet att hjälpa barn lyckas i matematik och i livet. scientificedtech.com

Om LU Innovation och LU Holding AB: LU Innovation är Lunds universitets samlade innovationsverksamhet som tillsammans med forskare och studenter arbetar för att skapa nytta och tillväxt i samhället. LU Innovation består av en myndighetsdel och en bolagsdel, LU Holding AB. Holdingbolaget kan stödja och finansiera bolagsstarter, men också äga, förvalta och sälja andelar i bolag som har sitt ursprung ur forskningen vid Lunds universitet. innovation.lu.se