Planka.nu

Massplankning på We are Stockholm

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2013 11:04 CEST

På den SL-sponsrade festivalen We are Stockholm (före detta Ung 08) brukar Planka.nu dela ut information för att nå ut med en alternativ bild. Det handlar om avgiftsfri kollektivtrafik, ifrågasättande av trygghetshetsen och annat som utmanar SL:s och landstingspolitikernas agenda. Men det räcker inte med att bara diskutera och informera, vi måste också visa hur vi kan nå dit. Därför arrangeras i år en massplankning under festivalen.

- För att kunna införa nolltaxa måste kollektivtrafikanter gå ihop gemensamt, och massplankningen är ett sånt tillfälle, säger Sandra Lindquist från Planka.nu.

Nolltaxa skulle inte bara vara ekonomiskt bra för kollektivtrafikanter, när avgifter byts mot skatt, utan också locka fler att ställa bilen hemma. Och biljettkrångel samt kontrollsystem skulle vara ett minne blott.

Flera massplankningar har genomförts tidigare år och det har alltid varit trevliga tillställningar.

- Genom massplankningen så blir den enskilda vardagen för många Stockholmare en gemensam politisk manifestation, avslutar Sandra Lindquist från Planka.nu.

Massplankningen äger rum onsdagen den 14 augusti kl 17.00 på T-centralen, Sergels Torg

Om Planka.nu
Planka.nu är ett nätverk av regionala kampanjer som arbetar lokalt för avgiftsfri kollektivtrafik. Idag finns vi i Stockholms län, Göteborgsområdet, Skåne och i Östergötlands län. Vi har också en finsk och en norsk systerorganisation som är en del av samarbetet.
Vi kämpar med fokus på kollektivtrafikanterna och kollektivtrafikarbetarna, vilka vi anser är de som ska bestämma över kollektivtrafiken och uppmanar till avgiftsstrejk och kollektiv kamp för nolltaxa.
Planka.nu har en platt organisering och vi arbetar helt ideellt. Verksamheten finansieras helt och hållet genom våra lokala p-kassor.
Plankakassan, eller p-kassan, är en bötesfond för plankare. Som medlem får du de tilläggsavgifter (böter) du fått av kontrollanter när du plankat betalda av kassan.

E-post: sthlm@planka.nu