MasterCard

MasterCard satsar på innovation i Dublin

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2012 15:58 CEST

MasterCard Labs – MasterCards första innovationscentrum i Europa

För att twittra denna nyhet, kopiera och klistra in http://bit.ly/Pltwhw med hashtaggen: #MAtech och #CashlessConvo

Dublin 10 oktober, 2012 MasterCard satsar mer på innovation i Europa. Utvecklingscentret MasterCard Labs i Dublin blir en ny spjutspets i Mastercard Worldwides arbete med innovation och ny teknik och ett komplement till redan existerande center i Purchase, New York, Singapore och St Louis, Missouri.

Under en så kallad ”Innovation Showcase” presenterades idag en rad olika innovativa lösningar, bland annat KOY, en rabattkupong-app som just nu testas som ett pilotprojekt i Uppsala. Tanken med MasterCard Labs är att MasterCard ska fortsätta ligga i teknikens framkant i en snabbt föränderlig värld och ungefär 200 personer kommer att vara anställda på centret inom en fyraårsperiod.

”MasterCard har en lång tradition av att leverera nytänkande produkter och tjänster över hela världen. MasterCard Labs-teamet kommer att bygga på det arvet genom att flytta fram gränserna för innovation och teknik, och genom detta leverera produkter och lösningar på ett miljövänligt sätt som gör människors liv enklare, var de än befinner sig”, säger Garry Lyon, innovationschef på MasterCard Worldwide.

Just nu jobbar MasterCard med flera projekt och produkter som på olika sätt förenklar vardagen för människor världen över;

• Personligt anpassade produkter:
    • I Sydafrika använder man sig nu av elektroniska betalningslösningar för att distribuera socialbidrag.
    • Wanda Joint Venture i Latinamerika gör att konsumenter kan använda mobila betalningslösningar för att betala handlare direkt på plats genom en helt vanlig mobiltelefon.
    • Accepterandet av betalningar genom mobila produkter så som iZettle.
  • Produkter som förändrar shoppingupplevelsen:
    • PayPass Wallet Services för en stor uppsättning av produkter – från laptops till smartphones till TV-apparater och som även ska kunna användas av handlare i fysiska butiker.
    • En annan ny produkt är Shoppable. Den gör betalningen enklare och säkrare på alla olika digitala plattformar.
  • Produkter som erbjuder upplevelser utöver betalningen:
    • KOY, en rabattkupong-app som ger ett ökat värde för både konsumenten och handlaren.
    • EVNTS, en marknadsföringsplattform på sociala medier som erbjuder betalningslösningar och skapar kundlojalitet till handlare, både stora och små.
  • Tjänster som drar nytta av teknikens krafter: MasterCard Network and Advisors-tjänster levererar säkra, enkla och smarta betalningslösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Frida Almgren, kommunikationschef MasterCard, Norden och Baltikum
Mail: frida_almgren@mastercard.com
Tel: 0703-17 35 45

MasterCard (NYSE:MA) är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser som knyter samman konsumenter, finansiella institutioner, handeln, myndigheter och företag i över 210 länder och marknader. MasterCards produkter och lösningar gör vardagliga aktiviteter – som inköp, shopping, resande och företagande – lättare, säkrare och mer effektivt för alla. Följ oss på Twitter @MasterCardNews, vår blogg Cashless Conversations och prenumerera på senaste nytt. För mer information besök: www.mastercard.se