MasthuggsTeatern

Masthuggsteatern presenterar höstens föreställningar

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 17:53 CEST

MasthuggsTeatern presenterar höstens stora premiär för de yngre. En tvåaktare med matsäckspaus för låg och mellanstadiet.

Rolf Sossna regisserar "Alexander och Påfågeln" - skriven av Anders Duus efter den brasilianska författaren Lygia Bojungas roman Alexanders påfågel. Med hjälp av sambarytmer, nykomponerad musik signerad Jonas Franke-Blom och fem skådespelare på scen skapas en föreställning som rör sig mellan fantasi och verklighet och tar med publiken på en vindlande resa tillsammans med Vera och Alexander.

Premiär den 13 september kl. 10 och kl. 19

På turné

Förutom "Alexander och Påfågeln" på vår fasta scen går även föreställningarna "Ett Guds barn" samt "Det osynliga barnet" på turné under hösten.

Erika Isaksson
producent
tel. 0762 205808
mail@masthuggsteatern.se

MasthuggsTeatern bildades 1992 (då under namnet En Annan Teater!) av skådespelarna Helén Jonsson, Martin Nilsson, Åsa Wennström Sandsjö och regissören Rolf Sossna. De hade funnit varandra på Larssons Teater, och ville nu kombinera det fysiska uttrycket från Sören Larsson (Kroppens poesi) med berättande. Snart knöts flera personer till gruppen och numera består vi av 8 medlemmar.

Genom åren har vi samarbetat med en lång rad andra personer - skådespelare, ljussättare, pedagoger m.m. Många av dem har också återkommit gång på gång och är en viktig del av oss och vår historia.

MasthuggsTeaterns övergripande syfte är att spela kvalitativ meningsfull teater för människor i alla åldrar. Vi vill vara en röst i det offentliga rummet, och tror att kulturen kan förändra människors sätt att tänka och känna, och därmed världen. Vi är en medlemsstyrd teater, vilket innebär att vi har en platt organisation, där alla väsentliga beslut fattas gemensamt av oss medlemmar. Beslut såväl om vår konstnärliga inriktning som i mer praktiska frågor.

Konstnärligt utforskar vi i huvudsak två formspråk: Den utåtriktade lekfulla teatraliteten, och gränsöverskridande blandformer.

Vi spelar på vår hemmascen på Masthuggsterrassen samt uppsökande.