Net Insight AB

Matanuska installerar Net Insights plattform för video, data och telefoni via DSL

Pressmeddelande   •  Jul 21, 2003 09:01 CEST

Alaskas största telefonkooperativ Matanuska Telephone Association (MTA) har installerat Net Insights Nimbra(TM)- plattform för att kunna leverera video, data och telefoni över det vanliga telenätet via DSL. Med den nya lösningen kan MTA erbjuda nya intäktsgenererande tjänster utan höga investerings- och driftskostnader.

MTA kan nu erbjuda digital-TV och andra digitala tjänster som pay-per-view, via samma uppkoppling som telefoni och Internetaccess. Till slutet av år 2003 räknar MTA med att ca 18 000 medlemmar över 33 000 accesslinjer skall få tillgång till videotjänsterna genom att använda Nimbra(TM)-plattformen i transportnätet. Plattformen som erbjuder en fullständig tjänstekvalitet i kombination med maximalt kapacitetsutnyttjande och multicast-funktionalitet, ger MTA en lösning med överlägsen prestanda.

- Net Insights systemlösning är extremt kostnadseffektiv vilket gjort att vi har kunnat leverera kvalitativa videotjänster till medlemmar i Alaskas utkanter innan tjänsterna ens blivit tillgängliga i de flesta storstadsregioner, säger Joe Ortner, Teknisk projektledare på MTA. Direkt från det att vi installerade lösningen har vi kunnat leverera tjänsterna till våra medlemmar utan några problem.

MTA implementerade lösningen utan att några betydande förändringar eller störningar i nätet krävdes. Net Insights lösningar bygger på öppna standards för att kunna integreras och samverka med befintlig utrustning och därigenom möjliggöra en kostnadseffektiv introduktion av nya kvalitativa tjänster. Nimbra(TM)-plattformen tillämpar ett automatiserat kontrollplan som hjälper MTA att sänka sina driftskostnader väsentligt. Lösningen levererades i samarbete med Net Insights strategiska samarbetspartner Allied Telesyn.

- MTA har tagit en ledande marknadsposition genom att kunna erbjuda sina medlemmar dessa högkvalitativa tjänster," säger Tomas Duffy, VD på Net Insight. Valet av vår lösning bekräftar återigen Net Insights styrka när det gäller kostnadseffektiva lösningar för operatörer som vill erbjuda nya videotjänster som TV och Video-on-Demand utöver Internet och telefoni.

Net Insight har sedan tidigare sålt motsvarande lösning till Midwest TelNet, ett sammanslutning av oberoende teleoperatörer (IOCs) i södra Wisconsin. TV-bolag och kabel-TV-operatörer, däribland ABC och MSNBC, använder sig av plattformen för en effektiv och säker transport av högkvalitativ videotrafik.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net

Om Net Insight
Net Insight utvecklar och marknadsför utrustning för data- och videonät som garanterar fullständig tjänstekvalitet (100% QoS) i kombination med maximalt nätutnyttjande. Data och videoströmmar kan distribueras med multicast- teknik. Net Insights lösningar reducerar driftskostnaderna och investeringsbehoven, samtidigt som kundernas befintliga investeringar skyddas och förbättras. Kunderna erbjuds också en kostnadseffektiv produktion och distribution av högkvalitativa TV- och videorelaterade tjänster. Net Insight är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har kontor i Sverige och USA. För mer information, se www.netinsight.net

About Matanuska Telephone Association
MTA was founded 50 years ago by a handful of pioneer residents to bring telephone service to the Matanuska-Susitna and Eagle River Valleys. MTA has evolved into a high-tech distributor of innovative communications services, including wireless, high-speed Internet, long-distance, business communication systems and will enter into the digital television arena later this fall. MTA serves 38,000 members throughout a 10,000 square mile area. For more information, see www.mtasolutions.com.