Hushållningssällskapet

Matglädje och aptit i hemtjänsten

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 10:20 CEST

Hushållningssällskapet matkonsulenter kommer under det närmaste året att erbjuda kommunerna i Västra Götaland utbildning för hemtjänstpersonal om bra mat och lustfyllda måltider för äldre. Stiftelsen Uppsala Hemsysterskolas Fond har anslagit medel som gör det möjligt att utveckla en utbildningsmetod och utbildningsmaterial som innefattar både teori och praktiska matlagningsutbildningar på tema ”matglädje på 20 minuter”.

Maten är en grundförutsättning för att vi ska må bra och är en viktig del av det förebyggande arbetet, omvårdnaden och rehabiliteringen. Näringsintaget är lika viktig som annan medicinsk behandling och det ställs krav på ett professionellt arbetssätt.

Idag är det vanligt att personer med hemtjänst, som inte längre klarar att laga sin egen mat, erbjuds färdiga kalla eller varma matlåder som distribueras av kommunen. Alternativt blir de hänvisade till prefabricerade matlådor eller till enklare måltider av smörgåstyp. Variationen kan bli dålig och risken för felnäring ökar. Många saknar doften och smaken av hemlagad, nylagad mat. För många kan det vara svårt att ta sig till en restaurang. För att öka valfriheten och möta olika individers behov och önskemål kan hemtjänsten i vissa kommuner erbjuda möjligheten att laga mat i den äldres hem. I andra kommuner eller företag som erbjuder hemtjänst diskuteras att utveckla tjänsten.

Kunskap om mat och måltider
För att möta de nya krav som ställs på maten inom äldreomsorgen behöver kompetensen höjas, det behövs inspiration för att tänka och planera i nya banor. Måltiderna kan stimulera gästens alla sinnen och väcka matminnen. Projektet skall leda till bättre livskvalité och ökad matglädje för äldre genom att hemtjänstpersonalen får ökad kunskap och medvetenhet om matens och måltiden betydelse för hälsa och aptit.

– Speciellt vill vi lyfta den praktiska kunskapen om att laga mat i brukarens hem och presentera den smakfullt och trevligt utifrån den äldres önskemål och behov, säger matkonsult Cecilia Sassa Corin på Hushållningssällskapet Väst.

– Vi kan erbjuda ett mindre antal utbildningar till speciellt projektpris. Först till kvarn gäller.

Matkonsulterna har utbildat i seniorvänligaste Munkedal
Hösten 2012 utbildade Hushållningssällskapet äldreomsorgspersonal i Munkedals kommun om bra mat för äldre. En speciell satsning gjordes på hemtjänstens personal som då stod i startgroparna för att åter laga mer mat i brukarnas hem. Den satsningen bidrog säkert till att Munkedal fick priset som seniorvänligaste kommunen 2014 av SPF med motiveringen ”Personalens höga utbildningsnivå kompletteras med kontinuerlig fortbildning i adekvata ämnen och med satsning på utveckling av välfärdsteknologi. God och näringsriktig mat kan lagas hemma gemensamt med andra. Hemtjänsten i Munkedal belönas med toppbetyg av användarna.”

För mer information kontakta: Hushållningssällskapets matkonsult Cecilia Sassa Corin, 0521-72 55 61, cecilia.corin@hushallningssallskapet.se

Kunskap för landets framtid

Hushållningssällskapen är en fristående medlemsbaserad kunskapsorganisation som arbetar för ett utvecklat företagande på landsbygden och en god livskvalitet i stad och land.

Våra konsulter erbjuder rådgivning och utbildning till konsumenter, företag och organisationer. Vi vill även främja företagande genom våra landsbygdsutvecklare.

Vi verkar inom växtodling, lantbruk, landsbygd, kost och hälsa, miljö och kulturmiljö.

För mer information gå till http://www.hushallningssallskapet.se