BRIS - Barnens Rätt i Samhället

MatHem.se samlar pantburkar åt BRIS

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 11:41 CEST

Matleverantören MatHem fördjupar nu ytterligare sitt samarbete med BRIS. Kunder ges möjligheten att lämna ifrån sig sina pantburkar och flaskor i samband med att de får sin matkasse levererade till dörren. Pengarna från panten går oavkortat till BRIS verksamhet.

Idag har kunderna till MatHem.se möjlighet att skänka pengar till BRIS tar via hemsidan MatHem.se. Under vecka 40 tas initiativet att stödja BRIS lite längre genom att kunderna erbjuds möjligheten att lämna ifrån sig pantflaskor när och burkar direkt vid dörren i samband med hemleverans av mat från MatHem.se. Pantpengarna går oavkortat till BRIS. Kunderna stödjer BRIS samtidigt som deras vardag underlättas ännu mer av MatHem.se.

– Det här är ett jättebra och kreativt initiativ som visar på att det finns många som vill stödja oss, säger Göran Harnesk, generalsekreterare på BRIS.

En vanlig missuppfattning är att BRIS är statligt. BRIS är en ideell verksamhet och därmed beroende av bidrag från privatpersoner, företag och myndigheter. På BRIS arbetar 600 personer frivilligt i BRIS stödverksamhet med att svara i telefon, mail och chatt.

– Vi tycker det är viktigt att stödja utsatta barn och det känns fantastiskt att kunna hjälpa BRIS på det här sättet, säger Tomas Kull VD på MatHem.se.

För mer information:

Heléne Tibblin
insamlingsansvarig BRIS
0701-60 88 33

Tomas Kull
www.mathem.se

070-581 12 07

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. Idag har BRIS nästan 600 ideella som arbetar i stödverksamheten.  Mer information om BRIS finns på www.bris.se