Matkassen

Matkassen lanseras i Uppsala

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 16:02 CET

Matkassen AB väljer att satsa på Uppsala som en prioriterad marknad för att erbjuda sina barnvänliga hälsomatkassar. Matkassens kostfilosofi bygger på att undvika socker, dvs. kolhydratrika livsmedel som pasta, ris, potatis och bröd (LCHF/GI) och i stället fokusera på högkvalitativa proteinkällor som kött, fisk och ägg. Huvudmålgruppen är barnfamiljer som söker en hälsosam och prisvärd matkasse hem till dörren.

Matkassen innehåller recept för fem middagar varav ett recept är en dubbelmiddag och ett recept är ”barnens favoritrecept” där barnen kan vara med och laga maten. Rätterna tar i regel inte mer än en halvtimme att tillaga. Priset för matkassen är 799 kr.

Matkassen har funnits sedan 2009 år som en sidoverksamhet för grundarna Daniel och Marika Khodr. Nu inleds en 100-procentig satsning med ökad fokus på hälsa. Bakgrunden till detta är grundarnas engagemang i hälsofrågor och övertygelsen om matens betydelse för att förbygga ohälsa och motverka övervikt och diabetes.

- Vi på Matkassen vill göra det enklare att äta hälsosamt och att få med hela familjen på tåget, säger Daniel Khodr, vd för Matkassen. Vi är själva barnfamiljer och vet hur svårt det är att leva som man lär och verkligen ge barnen den mat som är bra för dem.  Vi hoppas och tror att våra matkassar kommer att göra det betydligt enklare.

Vid sidan av hemleverans av mat kommer Matkassen även att informera om kost och hälsa och engagera sig i bl.a. diabetesfrågor. Personerna bakom Matkassen har på olika sätt arbetat med kostfrågor och hjälpt människor att lägga om sin
kost för att bli mer hälsosamma sedan 2005. Fokus har hela tiden varit på att äta så naturligt som möjligt och därmed få en jämnare blodsockerkurva och en naturlig mättnadskänsla.

Daniel Khodr, vd Matkassen

E-post: info@matkassen.se

Om Matkassen
Matkassen hjälper barnfamiljer till bättre hälsa genom att erbjuda enkla, inspirerande och goda recept som är framtagna av grundaren Daniel Khodr. Matkassen finns ännu så länge i Uppsala och Stockholm, men kommer stegvis att utvidga och satsa på hela Sverige. Mer information finns på www.matkassen.se