MacoMedia AB

Matronanätverken - nu på tur Östermalm/Täby

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 12:09 CET

Sedan entreprenören Lena Törner startade det kvinnliga affärsnätverket Solna/Sundbyberg Matrona hösten 2010 har nätverket attraherat allt fler medlemmar. Efterhand började förfrågningar om att starta Matronanätverk även i andra delar av Stockholm att strömma in och i februari 2010 startades också Kista Matrona. Sedan dess har gruppen Södermalm/City  Matrona också dragit igång, det skedde i september 2010. Vi har ett oerhört tryck på oss att starta fler grupper. Nästa grupp att starta upp i vår blir nu Östermalm/Täby.
Nu satsar Lena Törner också på att expandera sitt koncept med lokala affärsnätverk för kvinnor även till andra städer och Uppsala drar också igång lite senare höst. Solna/Sundbyberg Matrona är en branschöverskridande sammanslutning för offensiva kvinnor som vill göra affärer. Att vara medlem ska vara nyttigt, lärorikt, utvecklande och roligt. Matronanätverken samlar drivna affärskvinnor från såväl stora som små företag och organisationer. De förenas av affärskreativitet och en vilja att se möjligheter på nära håll. Matronanätverken baseras på lust, affärer med hjärta, professionalism och glimten i ögat.

- Allt fler affärsmässiga och drivande kvinnor efterfrågar nätverk med en tydlig värderingsgrund och en viss kontinuitet. MatronaNätverken förenar affärer med socialt ansvarstagande. MatronaNätverken har också genomfört en en egen insamling till förmån för Läkare Utan Gränser och deras arbete med att bekämpa hungerkatastrofen på Afrikas horn. För visst kan man göra affärer och driva företag, samtidigt som man tillför något till omvärlden. Vi lyckades få in över 80 000 kr och avslutade insamlingen med en sopplunch och föreläsning av Mia Törnblom, Titti Schultz och musik av Rebarouqe. Våra Matronanätverk är populära och fyller en viktig funktion på marknaden. Vi har lyckats skapa en generös, varm och professionell stämning, då kommer affärerna på köpet, säger Lena Törner.
Nu i höst ska vi göra en ny insamling med bland annat Babben Larsson och Titti Schultz som medverkande på vår Matrona  sopplunch.

Lokal förankring avgörande framgångsfaktor

Matronanätverkens lokala förankring i Solna, Sundbyberg, Kista, Södermalm / City, är en nyckel till framgång. Många medlemmar får en aha-upplevelse när de upptäcker vilka affärsmöjligheter och intressanta samarbetspartners som finns i deras närområde.

- För att nå framgång i näringslivet är det oerhört viktigt att kvinnor hjälper varandra till affärer, bland annat genom att ge referenser, stötta och peppa varandra. Matronanätverken är till för kvinnor som vill ha mycket valuta för sin tid och sina pengar, i form av kompetensutveckling, djupare relationer med andra företagsamma kvinnor och nya affärsmöjligheter, säger Lena Törner.

Utöver att expandera sitt eget nätverkskoncept föreläser Lena Törner om framtidens nätverkande och konsten att bygga framgångsrika kvinnliga affärsnätverk. Hon hjälper också företag och organisationer som vill starta interna nätverk för kvinnor.

- Trots att en stor del av dagens nätverkande sker över Internet så ska man inte glömma bort att vi är människor som alltid kommer att ha ett behov av att träffa andra människor.  Jag tror väldigt mycket på styrkan i det personliga mötet, människor kommer alltid att vilja mötas, säger Lena Törner.
Vill du veta mer om Matronanätverken, www.matronanatverken.se

För mer information om Matronanätverken, framtidens kvinnliga affärsnätverk, kontakta Lena Törner; www.matronanatverken.se eller maila lena.torner@macomedia.se  (070-496 06 08)

Matrona är en del i företaget MacoMedia AB som startades 1993. För mer info om MacoMedia AB, utbildningsföretaget, läs mer på www.macomedia.se