Kristdemokraterna, KD

Mats Odell föreslås som ny 2:e vice partiordförande

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2004 15:23 CEST

- Kristdemokraternas valberedning föreslår Mats Odell från Täby till ny andre vice partiordförande. Till förste vice partiordförande föreslås omval av Maria Larsson från Gnosjö. Tillsammans med partiordföranden Göran Hägglund utgör dessa tre en mycket stark lagledning för Kristdemokraterna.

Det säger Göran Sydhage, valberedningens ordförande, i samband med att förslaget till nytt partipresidium presenteras på tisdagen.

- Mats Odell gjorde sig tidigt känd som förbundsordförande i ungdomsförbundet KDU och som en av generalerna i linje 3 under kärnkraftsomröstningen. Under Regeringen Bildt (1991-94) var Mats Odell kommunikationsminister och idag är han ekonomisk-politisk talesman för partiet. Som ekonomisk-politisk talesman har Mats Odell gjort sig känd genom sitt stora kunnande och blivit en tungviktare inom svensk ekonomisk politik. Som debattör har Mats Odell gjort sig bekannt genom sina snabba repliker och sitt färgstarka språk och blivit en av Sveriges skarpaste och mest vältaliga oppositionspolitiker. Även som internationell politiker åtnjuter Mats Odell stort förtroende genom sin sitt stora engagemang.

- Maria Larsson har i snart ett års tid fungerat mycket väl som förste vice partiordförande. Maria har på kort tid gjort sig känd och respekterad som en mycket kompetent och drivande person i ledningen för Kristdemokraterna. Maria Larsson har lång erfarenhet från arbete i partiet som bland annat kommunpolitiker och distriktsordförande i Jönköpings län. Sedan hon blev riksdagsledamot har hon visat på stor pondus och ett starkt engagemang i många frågor. Inte minst inom näringslivsfrågor, skolfrågor och jämställdhet har hon profilerat sig extra starkt. Som debattör är Maria Larsson lysande och entusiasmerande.

- Valberedning har varit enhällig och vi känner stor tillfredsställelse att få föreslå Göran Hägglund, Maria Larsson och Mats Odell i ledningen för Kristdemokraterna. Partiet och inte minst Sverige är att gratulera till tre kompetenta personer som är beredda att inte bara leda partiet, utan också att ta ansvar för att leda landet, avslutar Göran Sydhage, ordförande i valberedningen.

För mer information:

Göran Sydhage, Valberedningens ordförande, mobil. 070-58 790 25