Riksförbundet Sveriges Museer

Mats Persson ny Generalsekreterare för Riksförbundet Sveriges museer

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 10:20 CET

Mats Persson har utsetts som ny Generalsekreterare för Riksförbundet Sveriges museer. Mats Persson kommer närmast från en tjänst som projektledare vid Region Blekinge och har bred erfarenhet av museifrågor som vice ordförande i Riksförbundet Sveriges museer, förutvarande ordförande i Länsmuseernas samarbetsråd samt i Blekinge museum.

Mats Persson blir Riksförbundet Sveriges museers första Generalsekreterare. Han tillträder den 15 mars 2010.
- Jag är glad att vi kunnat rekrytera Mats Persson till posten som Generalsekreterare. Hans kunskap och engagemang i samhällsfrågor i kombination med hans erfarenhet av museifrågor är en gedigen grund att stå på i arbetet med att sprida kunskap om museernas betydelse i Sverige, säger Riksförbundets ordförande Lars Amréus.
- Det är en stor ära och utmaning för mig att få förtroendet att företräda och utveckla Riksförbundet Sveriges museers roll som en aktiv och tydlig aktör i samhället, säger Mats Persson.

Kontaktpersoner:
Lars Amréus, ordförande Riksförbundet Sveriges museer, 070-538 00 19.
Mats Persson, tillträdande generalsekreterare Riksförbundet Sveriges museer, 0455-30 50 14.

Pressbilder på Mats Persson finns att ladda ned på: www.sverigesmuseer.se/pressbilder.htm

Fakta: Riksförbundet Sveriges museer tar till vara och driver den svenska museisektorns gemensamma intressen. Förbundet har för närvarande ca 150 medlemsmuseer med sammanlagt ca 15 miljoner museibesök per år.