Miljöpartiet de gröna

Mats Pertoft kommenterar Krantz: För sent och för lite till högskolan

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 13:53 CEST

För sent och för lite, kommenterar Mats Pertoft, utbildningspolitisk talesperson för Miljöpartiet, högskoleministerns och alliansens utspel om högskolan idag.
– Sverige är en kunskapsnation, vi måste ta denna utmaning på allvar och satsa rejält på kvalitet i högskolan, säger Mats Pertoft.

– Vi i Miljöpartiet och i det rödgröna samarbetet känner till studenternas allvarliga situation och är beredda att satsa både tidigare och mer. Vi skulle i regeringsställning påbörja vår satsning ett år tidigare - redan nästa år, och satsar nästan en halv miljard mer under mandatperioden, säger Mats Pertoft.

– Studenterna på Sveriges högskolor har alltför lite lärarledd undervisningstid idag. Miljöpartiet har länge drivit frågan om att höja studentpengen till högskolorna för att studenterna skall få mer lärarledd tid. Vi rödgröna har utlovat 1,4 miljarder mer i ökad studentpeng från och med nästa år, 2011. 200 miljoner 2011, och 400 miljoner vardera 2012,2013 och 2014. Alliansen försenar och påbörjar sin satsning först 2012 och satsar enbart 1 miljard under mandatperioden, säger Mats Pertoft.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Mats Pertoft 070-851 80 79