Kaolin

Mats Svensson
15.9 – 3.10 2018

Tillfälligheter
Under hela sitt yrkesverksamma liv har Mats Svensson varit starkt påverkad av det japanska formspråket och dess förhållande till natur och asymmetri. De former han ofta återvänder till är enkla oregelbundna skålar för olika ändamål. I arbetsprocessen söker han någon form av balans mellan det kontrollade och det oförutsedda för att låta sig överraskas av hur tillfälligheterna spelar in och påverkar slutresultatet.

Mats Svensson arbetar med bruksgods och vill att hans keramik ska kunna brukas. Han drejar och använder sig av tryckformar i gips. Glasyrerna består till största delen av leror, aska och fältspat. Allt bränns i syrefattig atmosfär till ca 1280 grader i elektrisk eller vedeldad ugn.

Mats Svensson är mer eller mindre synonym med Leksands Folkhögskola. Parallellt med egen verksamhet som keramiker har han även varit lärare och ansvarig för skolans konsthantverksutbildningar och är numera Senior Adviser på skolan. Otaliga keramiker och studenter har genom åren mött honom på kurser och workshops och inte minst på alla de resor till keramikens ”huvudstad”, Jingdezhen i Kina, som han anordnat.

Välkomna på vernissage lördagen den 15 september, kl. 11-16

I samband med utställningen håller Mats Svensson en öppen föreläsning.
Tisdagen den 2 okt. kl. 18.30
Osa senast den 1 okt. till: info@kaolin.se (begränsat antal platser)
Vin till självkostnadspris.

Kaolin bildades 1978 då en grupp keramiker gick ihop, startade ett kooperativ och öppnade butik med galleri vid Mariatorget i Stockholm. Man tog sig namnet Kaolin efter berget Gaolin i Kina, den plats där man en gång fann den rena finkorniga kaolinleran som ingår både i lera och i glasyr.
Idag, 35 år senare blomstrar fortfarande Kaolins verksamhet i samma vackra lokaler på Hornsgatspuckeln och några av de medlemmar som var med från starten är fortfarande aktiva i kooperativet.

Vi har befäst vår position som det enda renodlade keramikgalleriet i Sverige och utvecklats till en mötesplats för både konstföreningar, samlare och keramikälskare. De tjugotal keramiker som Kaolin idag består av arbetar med både brukskeramik och skulptur vid sidan av utsmyckningar i offentliga sammanhang, undervisning och andra uppdrag.

I galleriet visar vi separatutställningar med framförallt inbjudna gästutställare men även med kaolins medlemmar. Vi visar både svenska och utländska keramiker och de senaste åren har vi särskilt satsat på gästutställare från våra nordiska grannländer. Kaolin vill gärna fånga in den nya och experimentella keramikkonsten i vår utställningsverksamhet samtidigt som vi vill lyfta fram det traditionella högklassiga hantverket och det gedigna bruksgodset. Vi har regelbundet grupputställningar kring olika teman och i vårt lilla gallerirum, Projektrummet, visar vi mindre utställningar där konstnärerna arbetat mer kring ett projekt eller vill visa sitt examensarbete.

Kaolin anordnar regelbundet öppna föreläsningar med inbjudna föreläsare och vi har även privata visningar för konstföreningar, skolor och företag.