Reused Remade AB

Matsmart och Reused Remade inleder hållbart samarbete

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2019 11:31 CEST

Reused Remade är en svensk innovation med ambitionen att inspirera till ett mer klimatsmart användande av redan befintliga resurser. Genom en patentsökt metod har de tagit fram klimatsmarta tygpåsar tillverkade av 100 procent återanvända hotellakan som annars skulle ha kasserats. Reused Remades produkter finns sedan 2017 på den svenska marknaden där Systembolaget och Ica Sverige AB var först ut. Från och med juni 2019 finns de nu även tillgängliga att köpa via Matsmart.se.

Hos Matsmart får maten en andra chans och genom Reused Remades unika affärsmodell får hotellakan, som redan nått slutet av sin livscykel, ett andra liv som klimatsmarta tygpåsar för vardagligt bruk. Tillsammans hjälper företagen till att minska användningen av plastpåsar i samhället och bidrar till en mer hållbar värld.

Många känner till plasters negativa påverkan. På EU-nivå har fler åtgärder tagits för att minska användandet av plastpåsar och en ny lag som förbjuder plastprodukter för engångsbruk införs år 2021. Även på hemmaplan vidtas åtgärder för minskad plastanvändning och fr.om. nästa år kan en ny skatt på plastpåsar införas som innebär att en vanlig plastpåse kan kosta upp till sju kronor. Reused Remade erbjuder ett alternativ till plastpåsen och i jämförelse med plast, återvunnen polyester och jungfrulig bomull så minskar företagets tygpåsar avsevärd plastnedskräpning, växthusgaser och vattenkonsumtion.

Reused Remades tygpåsar säljs i 3-pack på Matsmart och innehåller 2 större tygpåsar (59 cm höga, 31 cm breda, testade för 14 kilo) samt 1 mindre påse (51 cm hög, 20 cm bred, testad för 7 kilo). Pris 149 kronor.

Det ska vara lätt att göra rätt!

För ytterligare information eller bilder, vänligen kontakta: Marknadsansvarig, Sara von Gegerfelt på

M: 073 648 85 35, E: sara.vongegerfelt@reusedremade.com

OmReusedRemade

ReusedRemadevillminska användandet av plastpåsar genomsinaslitstarkaoch klimatsmarta tygpåsarskapade av 100 % återanvända hotellakan. ReusedRemadegrundades 2016avskådespelerskanJosephine Alhanko ochcivilekonomenPia Walter. www.reusedremade.com