TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Matthias van Ankel skapar Bogesunds nya kollektion

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 12:10 CET

I år står en ung svensk konstnär bakom Bogesunds nya möbeltygkollektioner – Spray och Monochrome De premiärvisas på Stockholmmässan från den 9 februari. Det handlar om Matthias van Ankel, 43 år, mest känd för sina extraordinära konstverk i silikon, som nu fått möjlighet att skapa något nytt. Bogesunds VD Åke Cardell förklarar bakgrunden till satsningen: ”Genom samverkan med unga konstnärer från olika discipliner vill vi tillföra en helt ny dimension i form av unika konstnärskollektioner för offentliga miljöer till vårt sortiment

Familjeföretaget Bogesunds Väveri AB, som fyller 76 år i år, väver alla sina tyger i Ulricehamn. Något som enligt Åke Cardell ger full kontroll på hela processen  från garn till färdig textil. Bogeunds produktportfölj omfattar idag framför allt möbeltyger i hög kvalitet för offentlig miljö.

Nyanställt

Som bekant var 2009 ett tufft år. Men nu har det vänt säger Åke Cardell:
- Orderläget har blivit betydligt bättre vilket inneburit att vi har återanställt två varslade medarbetare och nyanställt en person.  Vi satsar framåt och räknar med att passera 50 miljoner kronor i omsättning under 2010.

Satsningen på konstnärer går under namnet Bogesunds Artist Collection. Det konstnärliga samarbetet med Matthias van Ankel påbörjades under hösten förra året. Åke Cardell igen:

- Vi är mycket nöjda med den kollektion som Matthias van Ankel nu är redo att presentera för våra kunder på Stockholm Furniture Fair 2010. Jag är helt övertygad om att vår målgrupp – arkitekter, inredare, och möbelproducenter från Sverige och utomlands - kommer att bli inspirerade av Spray och Monochrome. Lägg till detta att vi också visar ett konstverk av Matthias i vår monter.

”Möjlighet skapa något nytt”

Matthias van Ankel, som är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan och Konstfack avdelning måleri, säger att samarbetet med Bogeunds har varit stimulerande:
- Det har givit mig som konstnär en möjlighet att skapa något helt nytt. Att kunna förverkliga mina idéer i nya material med hjälp av modern teknik i form av elektroniska jacquard vävmaskiner har inneburit nya dimensioner för mitt skapande arbete. Processen är en helt annan än när jag jobbar med måleri eller silikon i min studio.

Bogesunds, som sysselsätter 30 personer, är medlem i teko.

www.bogesunds.se