Piratpartiet

Mattias Bjärnemalm är Piratpartiets nya vice partiledare

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2016 15:27 CEST

På Piratpartiets pågående vårmöte har nu både partiledare och vice partiledare valts. Tidigare i veckan stod det klart att Magnus Andersson från Göteborg tog partiledarrollen, och nu är omröstningen kring vice partiledare avslutat. Partiets vice ledare blev Mattias Bjärnemalm, partiets talesperson i internetfrågor och sakkunnig i Europaparlamentet.

"Det är otroligt spännande att följa piratrörelsen just nu", skriver Mattias Bjärnemalm i ett uttalande. "Det gäller inte minst vårt systerparti på Island, som vunnit enorma framgångar och nu ser ut att bli regeringsbärande i höstens parlamentsval. Jag är otroligt hedrad och glad att få följa den utvecklingen inifrån, och att hjälpa oss att synas mer i Sverige och nå samma framgångar här."

Mattias Bjärnemalm är en av de pirater som varit med längst, och han var även ansvarig för att grunda partiets ungdomsförbund 2006, då han blev förbundets första förbundssekreterare. Han arbetade sedan som kanslichef för Amelia Andersdotters kansli i Bryssel, och har senare stannat kvar som sakkunnig i nätfrågor. Omröstningen där han blev vald avslutades under torsdagskvällen. Medlemsmötet går nu vidare till bland annat val av partisekreterare.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se - 070 575 74 78