Transportföretagen

Mattias Dahl blir ny vd för Transportföretagen

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 09:08 CET

Mattias Dahl blir ny vd för Transportföretagen. Mattias kommer närmast från tjänsten som förhandlingschef på Svensk Handel. Han kommer att tillträda tjänsten som vd under våren, senast den 1 juni.

Idag står det klart att ny vd för Transportföretagen blir Mattias Dahl, idag förhandlingschef på Svensk Handel. Rekrytering av ny vd till Transportföretagen har pågått sedan i somras, då förre vd:n Peter Jeppsson fick tjänsten som vice vd på Svenskt Näringsliv.

– Vi är mycket glada över att kunna presentera Mattias Dahl som ny vd för Transportföretagen. Mattias är en kunnig jurist med stor förhandlingsvana och goda ledaregenskaper. Vi har stort förtroende för att han ska kunna leda och utveckla Transportföretagen, säger Björn Alvengrip, styrelseordförande för Transportföretagen.

– Jag ser fram emot att axla vd-rollen på en så kompetent och respekterad organisation som Transportföretagen. Transporterna är samhällets blodomlopp och det följer ett stort ansvar med att företräda en så central näring för såväl svensk arbetsmarknad som samhället i stort, säger Mattias Dahl, tillträdande vd för Transportföretagen.

Mattias kommer att tillträda posten under våren, senast den 1 juni.

– Den allt annat överskuggande frågan just nu, både i min nuvarande tjänst och som tillträdande vd för Transportföretagen, är att se till att vi får ansvarsfulla avtal i nästa års avtalsrörelse. Vi behöver avtal som stärker konkurrenskraften i svenska företag och bidrar till fler jobb, avslutar Mattias.

Mattias har en jur. kand. från Stockholms universitet och har tidigare arbetat som förhandlingschef på Svensk Handel, arbetsrättsjurist på Sveriges Byggindustrier, processförare på Ledarna, biträdande jurist på Mannheimer Swartling och som tingsnotarie på Södra Roslagens tingsrätt.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressekreterare 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se eller Mattias Dahl, tillträdande vd för Transportföretagen, 010-47 18 526.

Transportföretagen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund, Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), Sveriges Bussföretag, Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF), Petroleumbranschens Arbetsgivareförbund (PAF), Sjöfartens Arbetsgivareförbund (SARF), Svenska Flygbranschen (SFB), Sveriges Hamnar och Transportindustriförbundet, har cirka 10 700 medlemsföretag med runt 167 300 anställda.