Svenska Dagbladet AB, SvD

Mattias Fyrenius blir ny chef för SvD nya medier

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2003 15:02 CET

Mattias Fyrenius har idag utsetts till chef för SvD:s samtliga satsningar inom nya medier. Den nya avdelningen kommer att ha redaktionellt och kommersiellt ansvar för såväl internetbaserade som mobila tjänster.

Mattias Fyrenius, 32, kommer senast från en roll som produkt- och affärsutvecklingschef på SvD. Han har en bakgrund inom Schibstedkoncernen där han bl.a. varit med om att bygga upp Schibsteds gratistidningskoncept 20 Min och har även varit portalchef för Passagen, tidigare Sveriges största Internettjänst och då delägd av bl.a. Schibsted.

-Internet är redan idag en självklarhet för vår målgrupp och vi kan nu se att annonsörerna börjat återvända efter kraschen 2000/2001. Jag är helt övertygad om att vi kommer att se en mycket snabb tillväxt inom detta område de närmaste åren, säger Svenska Dagbladets VD Gunnar Strömblad. Det är därför både nödvändigt och naturligt för oss att ytterligare stärka vår position på detta område och jag känner mig säker på att Mattias med sina erfarenheter kommer att kunna bidra till SvD:s fortsatta framgång på nätet och i andra medier.

Mattias Fyrenius säger i en kommentar:
-SvD har alla förutsättningar för att bli en av de ledande medieaktörerna inom området. Flera av grundförutsättningarna finns på plats bl.a. i form av en bra tjänst, en bra organisation och en stor vilja internt att verkligen vidareutveckla dessa tjänster. Initialt kommer stort fokus att läggas på att försöka öka upp trafiken på vår nättjänst och nyckeln till det tror jag ligger i att i till fullo utnyttja den styrka vi har i form av papperstidningen.

Mattias Fyrenius tillträder den nya tjänsten i mitten av januari 2004.

Gunnar Strömblad: 070 525 21 04
Mattias Fyrenius: 0733 40 18 47