Kvinnligatalare.se

Maud Olofsson, Blondinbella och Anders Andersson väljer vinnare i företagartävling

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 14:59 CET

Beautiful Business Award 2012 är en nationell tävling som är öppen för alla kvinnor som driver företag. Hela 1234 företagarkvinnor blev under hösten nominerade i den 5-års jubilerande tävlingen. I år tar Maud Olofsson, Isabella Löwengrip (Blondinbella) och Anders Andersson plats i juryn för att bestämma vilka som ska utses till Årets Företagerska, Årets Tjänsteutvecklare och Årets Uppstickare.

I egenskap av näringsminister initierade Maud Olofsson programmet Främja Kvinnors Företagande vars syfte är att skapa tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv genom att fler företag drivs och utvecklas av kvinnor. Programmet handlar bland annat om att göra kvinnors företagande mer synligt.

"Jag vill medverka i juryn för att visa hur viktigt det är att lyfta fram duktiga och professionella kvinnor som lyckas i sitt företagande och som kan agera som förebilder för andra kvinnor."
säger Maud Olofsson.

I årets jury ingår förutom tidigare näringsminister Maud Olofsson, den unga framgångsrika entreprenören Isabella Löwengrip och småföretagarnas ”bästa vän” Anders Andersson. De båda sistnämnda driver magasinen Egoboost respektive Driva Eget som har företagande i fokus.

Tisdag den 24 januari hålls finalen på Rival i Stockholm. Under eftermiddagen intervjuar juryn finalisterna och vinnarna offentliggörs på kvällen i samband med prisutdelningen. Förutom äran har de tävlande chans att vinna 50 000 kr, konsulttimmar och marknadsföringsutrymme.

Syftet med Beautiful Business Award är att lyfta fram inspirerande företagarkvinnor som är förebilder och som driver sina företag på ett hållbart och nytänkande sätt. Under tävlingens fem år har totalt över 6 500 nominerade kvinnor uppmärksammats. Arrangörer är PwC, Tillväxtverket och nätverket Driftig.nu.

Beautiful Business är företagande som bygger på nytänkande, hållbarhet och tillväxtambition. Det är affärer med tanke som inspirerar andra. Det är vackert att vara förebild.

Mer information och bilder hämtas på http://www.beautifulbusinessaward.se

(se även på sidan 2):
Gabriella Hermansson, PwC, 0709-29 36 25
Gunilla Thorstensson, Tillväxtverket, 08-681 65 87
Frida Haavisto, Driftig.nu, 0733-44 65 60

Fakta om PwC:
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 700 medarbetare på 130 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 169 000 medarbetare i 158 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd. Läs mer på www.pwc.com/se

Fakta om Tillväxtverket:
Tillväxtverket arbetar offensivt för hållbar tillväxt i hela landet genom att underlätta företagande. Myndigheten driver bland annat programmet Främja kvinnors företagande. Syftet är att skapa tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv genom att fler företag drivs och utvecklas av kvinnor. Programmet handlar bland annat om att göra kvinnors företagande mer synligt, t.ex. genom att lyfta fram framgångsrika och innovativa företagarkvinnor som förebilder. Läs mer om programmet på www.tillvaxtverket.se/kvinnorsforetagande

Fakta om Driftig.nu:

Driftig.nu är Sveriges största affärsnätverk (ca 12.000 medlemmar) och mötesplats för kvinnor som vill starta eller driver företag. Här finns möjlighet att marknadsföra sitt företag, knyta kontakter, byta erfarenheter, hämta information och inspireras av andra. Sajten är dessutom en kanal där media, myndigheter och företagsfrämjande organisationer kan hitta nya spännande bolag att arbeta med. Driftig.nu drivs av företaget Beautiful Business AB som är ett affärs- och inspirationskoncept för kvinnliga företagare. Läs mer på www.driftig.nu