Maud Olofsson bluffade om kvinnors ekonomi

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 17:12 CEST

Maud Olofsson sade i TV4:s utfrågning av regeringspartierna att löneskillnaderna mellan kvinnor och män har minskat.

- Sanningen är att löneskillnaderna i princip legat still hela mandatperioden. Det som däremot har hänt, och som fått dramatiska effekter, är att skattesystemet på kort tid gjorts mer orättvist för kvinnor. Därför har inkomstskillnaderna mellan kvinnor och män ökat med över 1000 kronor i månaden, säger Ulla Andersson (V), ekonomisk-politisk talesperson.

- På den tiden Centerpartiet satt i opposition fanns det flera kvinnor i partiet som tog strid i jämställdhetsfrågor, säger Ulla Andersson (V). Men centerfeminismen slutade tvärt den dag Borg blev finansminister och får väl sägas vara död och begraven i och med Maud Olofssons bluff om jämställdheten.

Siffror från Riksdagens utredningstjänst visar att antalet fattiga ensamstående kvinnor med barn har ökat under den senaste mandatperioden.

- I Sverige lever idag 57 000 ensamstående kvinnor med barn under fattigdomsgränsen. Det är en ökning med 22 000 personer under Centerpartiets år vid rodret.

- Reinfeldt bluffade om jämlikheten, Olofsson bluffade om jämställdheten. Vi vill byta riktning, och bygga ett Sverige där kvinnor är ekonomiskt oberoende.

- Första steget för att komma dit är att sätta Centerpartiet i opposition igen. Sen ska en rödgrön regering verka för rätt till fasta jobb på heltid, som är avgörande för kvinnors situation på arbetsmarknaden.

För ytterligare information:
Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet, 070 – 237 99 91
Vänsterpartiets presstjänst, 070 – 620 00 64

Faktaunderlag

Enligt Riksdagens utredningstjänst (Dnr 2009:810) har den genomsnittliga årliga inkomstskillnaden mellan kvinnor och män ökat med 12800 kr sedan 2006. Det motsvarar drygt 1000 kr per månad.

Den rikaste tiondelen av befolkningen som har tjänat mest på regeringens politik, består till 76 procent av män. De har fått 23 procent av skattesänkningarna och haft en exceptionellt god inkomstutveckling.

Löneskillnaderna mellan män och kvinnor mäts kontinuerligt av SCB.

Uppgiften om antalet ensamstående kvinnor med barn under fattigdomsgränsen kommer från Riksdagens utredningstjänst. Relativ fattigdom anses föreligga när hushållets disponibla inkomst understiger 60 procent av samtliga hushålls inkomst.