Remark Erika Braun

Maud Olofsson – utsedd till Årets yrkeskvinna 2013 av BPW Sweden

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2013 20:41 CEST

Business and Professional Women, BPW arbetar för att stärka kvinnors roll i yrkeslivet och livslångt lärande. Det är grunden och med det följer frågor som rör jämställdhet, diskriminering, ledarskap med mera. – Sedan 1981 har vi utsett Årets Yrkeskvinna, i år föll valet på Maud Olofsson, tidigare näringslivsminister och numera egen företagare, säger Erika Braun, nyvald förbundsordförande i BPW Sweden. Priset och diplomet kommer att delas ut senare i höst i samband med BPW Hudiksvall 20-årsfirande.

BPW är med sina drygt 30 000 medlemmar i samtliga världsdelar världens största nätverk för yrkeskvinnor. Lika rättigheter och lika lön för kvinnor och män på arbetsmarknaden har varit högt på kravlistan sedan 1930-talet, då den första klubben bildades i Sverige under namnet Sveriges Yrkeskvinnors Riksförbund, YKR med Célie Brunnius, Alva Myrdal och Agda Rössel som medlemmar. – Det gör det fortfarande även om vi fått det bättre tack vare dessa kvinnor, menar Erika Braun. Lönediskriminering är enligt Rom-föredraget 1957 förbjudet. Ändå får kvinnor i snitt 14% lägre lön för samma arbete. Under ett helt yrkesliv innebär det 3,6 miljoner kronor mindre. Detta påverkar våra pensioner. Kvinnor i ledande befattningar och i styrelserummen är fortfarande få. Vi har kommit en bit på väg men mycket arbete kvarstår. Det handlar om att jobba på olika nivåer för att stärka kvinnors roll i yrkeslivet lokalt, nationellt såväl som globalt, där ser vi Maud Olofsson som en sann förebild.

Motiveringen är:

Maud Olofsson har visat på att kvinnor kan, vill och är kapabla att påverka sin egen och andra kvinnors livssituation och är därmed en god förebild. Maud Olofsson har ytterligare förstärkt detta genom sitt deltagande i Hillary Clintons råd ICWBL, International Council on Women’s Leadership, vars syfte är att stärka kvinnors ledarskap och ekonomiska ställning i världen.

Tidigare vinnare

Årets Yrkeskvinna har av BPW Sweden utsetts sedan 1981. Tidigare vinnare är bl a HHK Kronprinsessan Victoria som fick priset 2010 för sin ambition, energi och målmedvetenhet. 2012 utsågs Gudrun Sjödén.

– Våra kriterier är bl a att det ska vara en kvinna i yrkesaktiv ålder som har gjort en insats av stor betydelse, som har påverkat utvecklingen inom sitt yrkesområde och som dessutom är en förebild och föredöme för andra kvinnor, berättar Erika Braun.

Fakta

BPW Sweden är ett förbund som består av 12 BPW-klubbar runt om i Sverige och med drygt 400 medlemmar. BPW Sweden är knutet till BPW Europa och BPW International. BPW International finns i över 90 länder runt om i världen. Det gör oss till världens största organisation för yrkeskvinnor.