Miljöpartiet de gröna

Mauds dubbla svek mot Sveriges företagare

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 16:14 CEST

Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson frågar i ett öppet brev till Maud Olofsson varför det inte finns några sänkta arbetsgivaravgifter för småföretagen i alliansens valmanifest, detta trots att Centern på sin hemsida skriver att man vill göra det billigare att anställa.
Öppet brev till Maud Olofsson:

Centerpartiet måste ge besked om arbetsgivaravgifterna

”Det måste bli billigare att anställa och enklare att vara företagare”. Så skrev Centerpartiets i sitt valmanifest 2006 (s3). Många var de småföretag som trodde på Centerpartiet inför valet 2006 och som blev djup besvikna när regeringen direkt efter valet istället gjorde tvärt om och höjde avgifterna.

Trots att regeringen senare i mandatperioden gjort en generell sänkning av arbetsgivaravgifterna har fortfarande de minsta företagen med anställda högre kostnader för arbetsgivaravgifterna idag än för fyra år sedan.

Ett litet företag med två till tre anställda betalar idag cirka 20 000 – 30 000 kronor mer i arbetsgivaravgift årligen jämfört med 2006 (se tabell).

I årets valrörelse försöker Maud Olofsson göra om konststycket att dra landets småföretag vid näsan och lova något som hon sedan inte kommer att kunna hålla.

I årets Centermanifest står att läsa: ”Centerpartiet anser att det behövs fortsatta sänkningar av arbetsgivaravgifter och egenavgifter när ekonomin så medger (valmanifest 2010 s4).

På Centerpartiets hemsida så utvecklas detta: ”För att de nya jobben ska kunna växa fram måste det bli enklare och billigare att anställa. Eftersom det är främst i småföretagen som de nya jobben kommer, vill Centerpartiet sänka arbetsgivaravgiften med fem procentenheter upp till en lönesumma på 2,5 miljoner kronor” (Centerpartiets hemsida )

Men sanningen är att det inte finns några löften om sänkta arbetsgivaravgifter i Alliansens valmanifest. Det finns inga skarpa löften om sänkta arbetsgivaravgiften. Några förslag om sänkta arbetsgivaravgifter finns inte ens som en reformambition. I stället skriver man uttryckligen att ”vår samlade bedömning är att det inte finns ekonomiskt utrymme att sänka dessa [arbetsgivaravgifter] tillväxtskadliga skatter under nästa mandatperiod (Alliansens valmanifest s10).

Nu måste Maud Olofsson bekänna färg. Det håller inte att lova en sak och sen göra något helt annat. Landets småföretagare förtjänar att få veta vad som gäller. Lura inte Sverige företagare en gång till.

Vänliga hälsningar

Peter Eriksson, språkrör Miljöpartiet de Gröna

(Se bifogad tabell för ytterligare sifferunderlaget)

FÖR VIDARE INFORMATION:
Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 0703-72 73 23